Umjetnička praksa Carl Michael von Hausswolffa intenzivira ideju postojanja drugog, paralelnog svijeta, koji se kroz pukotine objektivirane percepcije može nazrijeti. Taj proces nema za cilj demistifikaciju nepoznatog i (ne)dodirljivog već adiciju novih vrijednosti postojećim strukturama mišljenja, gledanja i videnja, slušanja i čujenja. Oblikovanje potencijala začudnosti, stanovitog ostranenia, osim elementarnog protresanja tvrdih formula prepoznatljivosti nosi u sebi i karakter “mističnog” perceptivnog obrata. Kontrapunkt svakodnevnog, neprimjetnog i samorazumljivog s novom, iznenađujućom oblogom transformira formu i dovodi u pitanje predeterminirani sadržaj. U svojim instalacijama vizualnom preobrazbom objekata i ambijenata jakim i simboličkim kolorističko- svjetlosnim intervencijama Hausswolff stavlja fokus na često zaboravljene i previdene vrijednosti.
Fascinacija crvenom bojom prisutna je u velikom broju njegovih projekata. U radu Red Pool u Bangkok-u (1999) svjetlosna instalacija svaku je noć bazen i okolicu bojila u krvavo crveno. Ideja se nadalje razvija u djelu Red Night u Santa Fe-u u Novom Meksiku (1999) gdje je cijelo groblje “natopljeno” crvenom bojom uz pomoć 20000 W intenzivnog crvenog svjetla. U instalaciji Red Empty : Zagreb, umjetnik intervenira u prostor objekta crvenim svjetlom snage 17.000 W tako da je efekt vidljiv s ulice. Zanimljivo je da se radi o napuštenoj i derutnoj zgradi nekadašnje tvornice Arko, kasnije Badel-a u šubićevoj ulici. Industrijski blok, nekada na periferiji, nalazi se danas u samom centru grada, te predstavlja prostor velikog potencijala. Iako je zgrada Arko zaštićena kao spomenik industrijske arhitekture historicističkog stila, prostor je bez financijskih sredstava i jasne vizije korištenja, prepušten propadanju. Svjetlosnom intervencijom arhitektura objekta stavljena je u fokus, s namjerom izazivanja pažnje i interesa gradana, prije svega slučajnih prolaznika kojima nikakvo objašnjene ili opis ne tumači o čemu se radi.
1. Da li Vaše svjetlosne instalacije kombinacijom svjetla i arhitekture naglašavaju njihove skrivene izražajne vrijednosti?
Nastavljajući se na diskusiju o ‘skrivenim vrijednostima’ moje zanimanje za njih započelo je s vrijednostima skrivenim unutar apstraktne strukture. Za umjetnika je vrlo jednostavno sakriti se iza termina kao što je ‘apstraktno’ ukoliko ne želi svojem radu dati politički, društveni ili neki sličan značaj. U dijelu mojeg ‘crvenog’ opusa kružim oko ovih tema, pokušavajući s monokromom pronaći okvir za izvjesno vrijeme ili prostor kako bih samo istaknuo neki objekt, pronalazeći na njemu mnogo zanimljivih detalja, čime potvrdujem da nema takvog umjetničkog djela koje sadrži samo oblik i boju – uvijek ima nečeg više, zavisno o kontekstu i razini pristupa. činjenica je da izabirem mjesta koja je društvo na ovaj ili onaj način zaboravilo što upravo pokazuje kako se želim bolje pobrinuti za neke stvari – ja sam obilježen mentalitetom ‘jednokratne uporabe’ koji se pojavio šezdesetih i sedamdesetih i to me smeta…
2. Za Vaše site-specific instalacije često koristite crveno svjetlo. Crvena boja ima jaku simboličku vrijednost koja varira prema različitim društveno-političkim kontekstima. što ona predstavlja Vama?
Kako ja često radim sa zvučnim materijalima pronašao sam odredene frekvencije koje mi se naročito svidaju. Preferiram vrlo niske, bas frekvencije (35-80 Hz) za osnovnu strukturu zvučne instalacije ili koncerta. Za mene ovi bas zvukovi odgovaraju vrlo tamnoj crvenoj boji. To je vrlo topla i brižna boja. Ona me emotivno privlači za razliku od plave boje koja po mojem mišljenju više stimulira hladno razmišljanje i intelekt. Crvenu smatram više tjelesnom…
3. Da li želite provocirati reakciju javnosti? Kakve su bile reakcije na prethodne instalacije u kojima ste koristili crveno svjetlo?
Rad na nekom djelu i njegovo prikazivanje publici znači da nešto želite fokusirati. U ovom slučaju samo bih želio da ljudi uoče zgradu i počnu se pitati što se u njoj dogada – možda čak da potraže neku informaciju o zgradi kako bi istražili njezinu budućnost. Za mene je to uvijek način na koji nešto fokusiram. Za publiku koju zanima umjetnost to bi trebalo biti pitanje ne samo urbanizma već i estetičke problematike poput odnosa apstraktnog slikarstva i sadržaja.
4. Komunistička prošlost Hrvatske vrlo predvidljivo uvjetuje interpretaciju bilo čega crvenoga. Da li ste upoznati s terminima ‘nacionalizacija’ i ‘denacionalizacija’ i kako ti procesi uvjetuju stanje arhitekture?
Ukoliko se radi o unutrašnjim hrvatskim terminima nisam s njima upoznat, no volio bih više saznati o tome… U svakom slučaju, ovi moji crveni radovi nemaju ničeg zajedničkog s Plavim kapitalizmom ili Crvenim komunizmom… no, na primjer u Japanu (Crveni kod) rad se odnosio na crvenu japansku zastavu i japanski način prihvaćanja i isključivanja stranaca u njihovom društvu.
Antonia Majača
Red Empty: Zagreb
svjetlosna instalacija: industrijski kompleks Derenčinova, Martićeva, Šubićeva
Tvornica likera ARKO / kasnije Badel arhitekt: Ignjat Fischer (datum gradnje : 1915 – 1924)
opis urbanističke situacije:
Tvornički kompleks Tvornice likera Arko smješten je na rub tadašnjeg grada. Prva Zagrebačka industrijska zona uglavnom je bila smještena uz gradsku željeznicu ili u neposrednoj blizini sa dobrim prometnim vezama. Tvornica Arko svojim je kompleksom definirala jedan gradski blok sa reprezentativnim upravnim objektom na glavnoj gradskoj prometnici i funkcionalnim proizvodnim pogonom u pozadini. Nakon širenja grada ove zone postaju neadekvatne industrijske lokacije, a kada je grad počeo planirati drugu i treću industrijsku zonu, sva se industrija uglavnom seli na nove rubove grada. Novi trendovi u proizvodnji i nove tehnologije konačno su uvjetovale seljenje ili gašenje tvornica prve industrijske zone. Današnji blok Badel na Vlaškoj ulici nalazi se u samom centru grada te sa napuštenom tvornicom posuda Gorica (šubićeva ulica) predstavlja prostor velikog potencijala. Iako je zgrada Arko zaštićena kao spomenik industrijske arhitekture, prostor je bez financijskih sredstava i jasne vizije korištenja prepušten propadanju. arhitektura: Arhitektura objekta predstavlja posljednju fazu historicističkog stila. I dok je stambeno – poslovni objekt projektiran u reprezentativnoj klasici, proizvodni pogoni tretirani su slobodnije sa velikim staklenim plohama izmedu betonskih stupova, čime se postiglo optimalno osvjetljenje. Orginalna secesijska cvjetna dekoracija na nosivoj konstrukciji davala je dodatnu lakoću i transparentnost objektu. Rešetkasta čelična konstrukcija velikih raspona na zadnjoj etaži, dokaz je visokih zanatskih standarda i tehnologije gradenja, toga vremena.
Umjetnička praksa Carl Michael von Hausswolffa, slavnog švedskog umjetnika, skladatelja i kustosa, vezana je prvenstveno uz audio-vizualne umjetnosti (ambijenti svjetlom i instalacije). Od početka 70-tih djeluje kao kompozitor koristeći magnetofon kao osnovni instrument. Krajem 80-tih i početkom 90-tih jedan je od najaktivnijih promotora avangardne umjetnosti i glazbe u Europi i SAD-u. Njegove kompozicije iz tog perioda konstruirane su gotovo isključivo korištenjem bazičnog materijala preuzetog s prijašnjih audio-vizualnih instalacija i performansa. Hausswolff koristi jednolike, duboke i hipnotičke zvukove u kontinuitetu, s izuzetnom estetskom elegancijom i ljepotom. Od ’96-te njegovi radovi krajnje su minimalistički pročišćene, intuitivne studije elektriciteta, funkcija frekvencije i tonalnog autizma. Hausswolff je i osnivač izuzetnog švedskog label-a Radium. Njegova glazba ( često pod imenom PHAUSS u ranim godinama) izlazi za Touch, Sub Rosa, Fire Inc, RasterNoton, Table of the Elements, a njegov album iz 2003. “A Lecture On Disturbances In Architecture” za Firework Edition Records. U radu Establishing Communication With The Fallen Angel u New Yorku kombinira tehnologiju radara i EVP (Electronic Voice Phenomena). S Elggrenom na venecijanskom Biennalu 2001.u okviru nordijskog paviljona uspostavlja “kraljevstvo” na čelu s dva umjetnika. Unatoč činjenici da kraljevstvo postoji isključivo u mašti kraljeva i petstotinjak gradjana, postoje kraljevske putovnice, novac, državni praznici, zastava i drugi simboli države.. U vrijeme rastućeg nacionalizma dva umjetnika sebe smatraju potpuno neovisnima o prostoru i vremenu, i propagiraju naciju koja sebe definira izvan sfere teritorijalnog. Instalacije su mu izlagane na Documenti, Manifesti, Biennalu u Veneciji, ICC-u u Tokyu… Fascinacija crvenom bojom prisutna je u velikom broju projekata C.M. von Hausswolffa. U radu Red Night u Santa Fe-u u Novom Meksiku (1999) umjetnik je cijelo groblje “natopio” crvenom bojom uz pomoć 20000 W intenzivnog crvenog svjetla. U radu Red Pool za “Cities On The Move” u Bangkok-u (1999) umjetnik je vodu u bazenu obojio u krvavo crveno.
U napuštenoj i derutnoj zgradi nekadašnje tvornice Arko, kasnije Badel u šubićevoj ulici u Zagrebu umjetnik intervenira u prostor objekta crvenim svjetlom tako da je to vidljivo s ulice. Ne postoji nikakvo objašnjene ili opis koji bi prolaznicima tumačio o čemu se radi.
Carl Michael von Hausswolff Born 1956, Lives in Stockholm (S)
Odabrane samostalne izložbe
2003 NicolaFornello, Prato (I) with John Duncan 2002 Pierogi Gallery, New York (USA) Kisa Konsthall, Kisa (S) with L. Elggren Galleri Thomas Ehrngren, Stockholm (S) 2001 CCA, Kitakyushu, (J) Andrehn-Schiptjenko, Stockholm (S) 2000 Artspace 1%, København (DK) (with Bigert & Bergstrom) Norrtalje Konsthall, Norrtalje (S) (with Bigert & Bergstrom) 1999 Skuc Gallery, Ljubljana (SLO) (with P. Hagdahl, L. Elggren) 1998 Andrehn-Schiptjenko, Stockholm (S) Kiasma Museum for Contemporary Art, Helsinki (FIN), (with T. Gronlund/P. Nisunen) 1996 Bijster Gallery, Amsterdam (NL) Thomas Nordanstad Gallery, New York (USA) 1995 Kalmar Konstmuseum (S)
Odabrane skupne izložbe
2003 Modesty, Skluc Gallery, Ljubljana (SL) I Moderni, Museo d’Arte Contemporanea, Castello di Rivoli (I) Temporary Spaces, Charlottenborg, Copenhagen (DK) Somos Todos Pecadores, Monterey (MX) Beyond Paradise, Shanghai (CH) Utopia Station, 50th Biennale di Venezia (I) (with L. Elggren) 2002 I Promise it’s Political, Museum Ludwig, Cologne (D) Somos Todos Pecadores, Museo Rufino Tamayo, Mexico City (MX) Rouge Phosphene, Crac, Sčte (F) Frequenzen (Hz), Schrin Kunstahalle; Frankfurt aM (D) Beyond Paradise, National Gallery, Bangkok Iconoclash, ZKM Karlsruhe (D) 2001 Dognvill, Svolvaer (N) 49th Biennale di Venezia, Nordic Pavillion, Venezia (I) Muatations, Tokyo (JAP) Mutations, Bruxelles (B) Interferenze, Palazzo delle Papesse, Centro Arte Contemporanea, Siena (I) 2000 Volume, P.S.1., New York (USA) Mutations, Arc En Reve, Bordeaux (F) Bring the Noise, Centre Genevois de Gravure Contemporaine, Geneva (CH) Audible Light, Museum of Modern Art, Oxford (GB) Organising Freedom, Moderna Museet, Stockholm (S) Sound Art – Sound as Media, ICC, Tokyo (JAP) 1999 Cities on the Move VI, Bangkok (T) 2nd International Biennial, Los Angeles (USA) Vaino Altonen Museum, Åbo (FIN), (with Jan Håfstrom) 3rd International Biennial, SITE, Santa Fé (USA) 1998 Crossings, Kunsthalle Wien (A) Arkipelag, Stockholm (S) Nuit blanche, Musée d’art moderne de la Ville de Paris (F) Pakkhus, Momentum, Nordic Biennial of Contemporary Art, Moss (NOR) 1997 2nd Johannesburg Biennale (SA) 5th Istanbul Biennial, Istanbul (TR) documenta X, Kassel (D) Smart Show, Fargfabriken/Baltic Sea, Stockholm (S) 1996 Manifesta 1, Witte de With, Rotterdam (NL) 1993 Overground (World Expo), Goteborgs Konsthall (S) Organization and Curatorial Work 2003 2nd International Biennial for Contemporary Art, Gothenburg, Sweden (curator) Disturbances (Sound As A Space Creator) Charlottenborg, Copenhagen, Denmark (curator) 1999- Freelance curator at Fargfabriken, Stockholm (Friedrich Jürgenson, Brion Gysin, Leif Elggren, Rune Lindblad and Henrik Andersson/Henrik Rylander 1998 Lucia-a-go-go, Lydmar Hotel, Stockholm (co-curated with T. Nordanstad/A. Fioretos) 1998 Origin – record label 1997 CRAC (Creative Room for Art and Computing) – digital art studio established in Stockholm (S) 1991- Elgaland-Vargaland, conceptual art project collaboration with Leif Elggren 1991- Anckartsrom – record label 1983-90 Radium 226.05 – record label, magazine and exhibitions 1980-1995 Phauss – art and music project collaboration with Erik Pauser.
Diskografija
– full length DVD, CD, LP, 10″ and 7″ 2003 Pan sonic Plays Kurenniemi, DVD (Kiasma, Helsinki) 2002 A Lecture on Disturbances in Architecture, CD (Firework Edition Records, Stockholm) 2001 Strom, CD (RasterNoton, Berlin/Chemnitz) Live at Generator 1989, Phauss, CD (Generator, New York) 2000 Operations Of Spirit Communication, LP (Die Stadt, Bremen) Opening Sweep, OCSID, CD (Ash International RIP, London) 1999 Basic, CD (Table of the Elements, Atlanta, USA) In Between, OCSID, CD (Origin, Stockholm) 1997 L’Esprit, 10″ (Disques De Carotte, Bordeaux, France) To Make Things Happen In The Bunker Via The Micro Way, CD (Fire Inc., Reykjavik) Carl Michael von Hausswolff, LP (Ash International, London) 1996 Elgaland-Vargaland National Anthem #1, med L. Elggren, CD (Ash International, London) CM von Hausswolff Plays John Cage, 7″ (Povertech, Sacramento) 1995 Rays of Beauty, CD (SubRosa, Brussels) 1994 GodTphauss, Phauss, CD (Silent Records, San Francisco) 1993 Resurrection, The Hafler Trio & The Sons of God , CD (Touch, London) 1992 PHAUSS/Karkowski/Bilting, CD (Silent Records, San Fransisco) 1991 Nya Sverige – Nothing But The Truth, Phauss, CD (Anckarstrom, Goteborg) 1987 Audiodrome, Phauss, LP (Radium 226.05 Records, Goteborg) 1986 Life & Death of Pboc, LP, (Radium 226.05 Records, Goteborg) 1984 The Gallery/Tower of Water, Phauss & Firework, 7″ (Radium 226.05 Records, Goteborg) 1983 Conductor, LP, (Radium 226.05 Records, Goteborg) 1980 Bark & Is, LP (Sista Bussen, Goteborg) Kompilacije 2003 60 Sound Artists Protest The War, compCD (atak, Tokyo) 2002 Avanto compCD (Avanto, Helsinki) Floating Foundation vol 2, compCD (SubRosa, Bruxelles) Prototypes, compCD (Laton, Vienna) Konstantin Raudive the Voices from the Dead (SubRosa, Bruxelles) The Void compCD (CCA, Kitakyushu) Frequensen (Hz), compCD (Schirn Kunstalle, Frankfurt) Because Tomorrow Comes #4, comp CD (BTC, Cologne) 2001 The North Is Protected, comp Catalogue/10 (Biennale di Venezia, Nordic Pavillion, Helsinki/Venezia) Paletten sound issue, with Leif Elggren, magazine/CD (Paletten, Goteborg) Sound Art, comp CD (Phono Suecia, Stockholm) RL, comp LP/CD (Fargfabriken/Firework Ed., Stockholm) Volume, compCD (PS1, New York) 2000 Comp 2×7” (Die Stadt, Bremen) Wire live, KREV, compCD (Wire, London) Mutations, compCD (Arc en Reve, Bordeaux) Sound Art – Sound As Media, comp Catalogue/CD (ICC, Tokyo) Audible Light, comp CD (MoMA , Oxford) 1999 Meme, compCD (meme, Tokyo) 1% Lydkunst, OCSID, comp magazine/CD (1%, Copenhagen) 1998 Make It Funky, KREV, compCD/book (Cologne) Crossings, comp Catalogue/CD (Cantz) 1997 Links Outta Here, comp.CD (Generator, New York City) o, comp.7″ (Die Stadt, Bremen, Tyskland) Killing Me Softly With Noise, compCD (Noise, Taiwan) 1996 The Nordic Sound Review , The Hafler Trio, comp.CD (SIKSI, Helsinki) A Fault In The Nothing, comp.CD (Ash International, London) From Here To Tranquility, Phauss & PGR, comp.CD (Silent Records, San Francisco) 1995 Mesmervariations, comp.CD (Ash International, London) 1994 Anckarstrom Live, Phauss, comp.CD (Staalplaat, Amsterdam) 1993 Textures, Phauss, comp.CD (Limur, Goteborg) 50 Years of Sunshine, Phauss, comp.CD (Silent Records, San Francisco) Arcana Caelestia, Phauss, comp.CD (Multimood Records, Goteborg) 1991 Apo Mikhanis Music, Phauss, comp. LP (Ano Kato, Thessaloniki, Grekland) Testament, Phauss, comp.7″ box (RRRecords, Lowell, USA) 1989 This Infernal Love Of Life, Phauss, compLP (TOPYScan, Stockholm) 1987 Dry Lungs III, with Z Karkowski, compLP (Placebo Records, Phoenix, USA) The Call of Madonna Luisa Ciccione, Phauss, comp.k7 (AIIP Wiesbaden, Vasttyskland) 1984 Gothenburg 84, compLP, (Radium 226.05, Goteborg)
U suradnji s Platformom 9,81 izložbu je omogućila INA, Industrija nafte d.d. Zagreb i KUD INA Galerija Miroslav Kraljević, Šubićeva 29 (ulaz iz Martićeve) tel 4592696 fax 4592183
Zahvaljujemo se Badel 1862 d.o.o. na ustupanju zgrade