Ivan Hrkaš: Trojka

Tijekom nesvakidašnjih ljetnih vrućina 2015. Ivan Hrkaš boravi na rezidencijalnom programu Kamov u Rijeci. Gotovo svakodnevno pohađa gradsko kupalište na Pećinama, koje domaći nazivaju Trojka (nekadašnja Dvojka). Provodeći kasna popodneva kao jedan od kupača, radeći sve što i drugi rade, sunča se i sklanja sa Sunčeva nišana, kupa i izležava, prevrće na prostirci, ogledava oko sebe. Povremeno odabire poneki kadar i iz prikrajka stisne okidač. Bez oklijevanja, slijedeći unutarnji glas ‘sad’! S namjerom da ne remeti kućni red i ostane anoniman, posvećenost tom činu zadržava za sebe pa šest filmova ispucava priručnom idiot kamerom. Mogli bismo očekivati neku vrstu reportažne kronike, nizanje snapshotova, ali ova izložba  razotkriva drukčiji izbor koji nalaže da ga svrstamo u pejzažnu fotografiju ili, još preciznije, zbir eksplicitno prepoznatljivih krajolika i onih koji to nisu.

 

Zanimanje za gradsku plažu pokrenulo je autorovo zapažanje da prostorima kolektivnih rituala ne dopuštamo privatnost, zakidamo ih za intimno prisvajanje. Dakako, polazeći od tvrdokorne pretpostavke da je javno – javno, a privatno – privatno. Dokazati da je metafizičko prisvajanje fizički vidljivo i stoga prikazivo, usprkos neizvjesnosti kako to postići, izazvala ga je da se u tome okuša. 

 

Šezdesetak fotografija (na izložbi je izloženo četrdeset osam radova) posložio je u konglomerat prepoznatljivih vizura obalnog pejzaža i fragmenata iz privatnih riznica njezinih stanara. Lokalitet kupališta snima njegujući uzajamnost dvaju polariteta, privatnog i javnog. Frontalne i simetrične, donekle čak i monumentalne panorame nadopunjuje snimcima iz blizine, naoko beznačajnim detaljima. U iskošenim kadrovima, asimetrično i nehijerarhično organiziranim kompozicijama iščitava se zanimanje za situaciju, a ne za pojedinca. Isto tako, primjećuje se odsutnost ikoničkog – nikada ne koristi portret, ne cilja na točno određenu osobu prema kojoj se mora postaviti simetrično i frontalno, odrediti se hijerarhijski. Nadilazi pojedince koji su uvijek tu negdje, ali izmaknuti iz očišta. Među licima, sva su jednako važna. U potrazi je za onim što se događa između njih. Odmjerava govor tijela, lovi geste i situacije. Zanima ga mjesto.

 

Prikazivačka je snaga ovih fotografija u sposobnosti utjelovljenja neprikazivog. U prijenosu nevidljive supstancije koju osjetimo, a ne možemo ju ni vidjeti ni imenovati (suprotno logici jezika gdje se neprikazivo može iskazati riječima). Čini se upravo zato što fokus zahvaća prazno mjesto ili je nejasno gdje se uistinu nalazi… Gledajući u njih, naša se pažnja ne zasiti odmah, niti pogled iscrpi sadržaj u trenuku. Ostaje lebdjeti između, kako bi se u predahu, ne gledajući u snimku izravno nego prolazeći izložbom, svijet Trojke protegnuou prostor iz kojega ga gledamo. U biti – ili na kraju krajeva – da se snimka dobro sagleda, bolje je dignuti glavu ili zažmiriti.1

A da bi se priča dovršila, potrebno ih je tako promatrati sve redom, jednu za drugom. Zbog toga i potreba za izložbom, repriziranjem događaja i uspostavljanjem drugog pogleda – pogleda u medij, fotografiju, a ne realnost kroz zaslon fotokamere. Budući da između fotografije i realnosti koju prikazuje nikada ne postoji potpuna podudarnost.2 Tada možemo shvatiti kako autor vidi prostor, a ne kakav je doista.

 

Primijetit ćemo da autor izbjegava izravne susrete pogledima… nigdje zatečenog očevica! Ulazak u tuđu intimu klizav je teren, ali snapovi to nisu. Hrkaševo snimanje počinje puno prije okidanja. I premda je trenutačno, dogodi se kao usputni mig, fotografije razotkrivaju da je prethodno kadriranje rezultat pomnog promatranja. Odmjerene kompozicije govore kako se autor kloni neobazrivog prekoračenja granice zasebnog prostora. Makoliko teško bilo standardizirati mjeru intime na plaži, osjećamo kako je autor ovlaš zahvaća, dijelom svladan ograničenošću maneverskog prostora kojim se i sam kreće, dijelom suzdržan od neposrednog podastiranja potpune informacije, kako bismo se mogli opružiti u slobodnom zamišljanju. U tome si pomaže postupkom dekadriranja, začudnog izmještanja očišta u kojem se nerijetko skriva onaj neočekivani punctum, točka učinka koja, prema Barthesu, čini fotografiju uzbudljivom.

 

Iz perspektive urbanističkog i socijalnog promišljanja urbaniteta, zajednica plaže Trojka primjer je sponatanoga placemaking procesa u kojem se javni prostor personalizira stihijom života, nepromišljeno, i kao takav predstavlja mikrogeografski urbani raritet. Dodatno, i upravo zato, izložba reprizira i rezimira. Ali ne s namjerom da pikira na upis u kolektivno sjećanje – ionako je memorija individualna i neponovljiva, umire sa svakim pojedincom.3 Ovdje se sva pitanja drže osovine, što fotografija govori i što može.

 

Sabina Salamon

 



1    Barthes, Roland: Svijetla komora, bilješke o fotografiji, Antibarbarus, Zagreb, 2003., str. 69.

2    Ibidem, str. 133.

3   Sontag, Susan: Regarding the Pain of Others, Picador, New York, 2003., str. 86.

Ivan Hrkaš: Trojka 
Otvorenje izložbe: petak, 7. rujna u 20 sati
Na otvorenju će se održati i razgovor s umjetnikom.
Izložba je otvorena do subote, 29. rujna. 

Rođen  je  u  Sarajevu  1978.  godine.  Nakon  završene  Osnovne  škole  seli  se  u  Izrael,  gdje   u  periodu  od  1992.  do1998.  godine  završava  gimnaziju  Seligsberg  u  Jeruzalemu,  sa  statusom   đaka  generacije.  Iako  upisuje  prestižnu  Akademiju  likovnih  umjetnosti ’Becalel’  u  Jerusalemu,   1998.  godine  se  vraća  u  Sarajevo  i  upisuje  Akademiju  Likovih  Umjetnosti,  smijer  Grafički   dizajn,  gdje  je  i  diplomirao  2004  godine  i  2011.  godine  magistrirao  iz  područja  Fotografije.   U  siječnju  2005.  godine  primljen  je  u  zvanje  asistenta  na  predmetu:  ’Fotografija’  u  klasi  profesora  Mehmeda  A.  Akšamije,  u  rujnu  2011.  godine  u  zvanje  docenta,  a  u  rujnu   2016.  u  zvanje  izvanrednog  profesora  na  predmetu  Osnove  fotografije  I  i  II  i  Fotografija  I  i  II. Od   2012.  do 2013.  godine  predavao je  kao  gostujući  profesor  na  Visokoj  Školi  za  Dizajn  u  Ljubljani  (Slovenija).  Posljednih  devet  godina  bavi  se  sociološkom  fotografijom  koja  je  i  tema  njegovog  magistarskog  rada. Izlagao  je  na  prostoru  Austrije,  Bosne  i  Hercegovine,  Crne  Gore,  Izraela,  Kine,  Meksika,  Slovenije,  Srbije,  Tunisa,  Velike  Britanije,  USA,  te  osvojio  nagrade  na  brojnim  festivalima.  Radio  je  na  organizaciji  Festivala  ‘Sarajevska  Zima‘  i  različitim  lokalnim,  internacionalnim  projektima  na  polju  kulture i  umjetnosti.  Grafičke  radove  i  fotografije  objavljuje  u  lokalnim  i  stranim  magazinima.  U  svibnju  2017.  godine  objavio  je  svoju  prvu  fotografsku  knjigu  ’Bamitbah’.