Između svjetova II

ponedjeljak, 18. 11. 2013.

rn

19:00 otvorenje izložbe

rn

19:30 diskusija u sklopu programa Mikropolitike 

rn

sudjeluju: Rena Rädle i Vladan Jeremic, umjetnici, Iva Marcetic, arhitektica i clanica Mladih antifašistkinja Zagreba, Nikola Vukobratovic, clan uredništva hrvatskog izdanja Le Monde Diplomatiquea i [BLOK]

rn

 

rn

 

rn

«Djevojcica pita majmuna u zoološkom vrtu: Zašto živiš tu? Nije li ljepše tamo odakle dolaziš?» Ovim tekstom Dušan Makavejev otvara «Montenegro», film u kojem prikazuje susret imucne kucanice Amerikanke, koju u švedsku dovodi udaja za biznismena, s jugoslavenskim imigrantima, koji u švedsku dolaze tražiti posao. Odvojenost svjetova, zbog koje naslovni junak Montenegro (koji posao nalazi u zoološkom vrtu) na kraju tragicno skoncava, prije svega je klasna, ali je ujedno i produkt specificne proizvodnje drugosti, a njegovo ubojstvo krajnja konzekvenca kleša koji se dogada kad se zamišljena slika konstruiranog «drugog» (divljeg Balkanca, istovremeno privlacnog i zastrašujuceg) suoci s  njegovom stvarnom pojavom – s covjekom cija je pozicija vrlo jasno uvjetovana konkretnim ekonomsko-politickim procesima, u cijem porijeklu nema ništa egzoticno, a u svojevrsnom radnickom nomadizmu ništa romanticno.

rn

Izložba Izmedu svjetova II temi migracija u suvremenom ekonomsko-politickom trenutku prilazi s pozicije kritike proizvodnje i upotrebe slika. U video radu Razglednice i seriji fotografija Impresije: K(raj)olik Slovenije umjetnica Nika Autor koristi arhivske snimke Radio Televizije Slovenije da bi pokazala «kako slika sama po sebi, odredena nacinom proizvodnje (montaža), implicira kriminalizaciju i viktimizaciju tražitelja azila, bjegunaca, migranata. (…) Nacin proizvodnje slika uspostavlja optiku pogleda RTV-a, koji reducira, segregira, diskriminira, ispušta i konstruira \’drugoga\’.»1  U instalaciji The Housing Agenda umjetnici Rena Rädle i Vladan Jeremic prikazuju dva specificna slucaja deprivacije Roma, beogradski i rimski, kako bi ovo tzv. «romsko pitanje» stavili na njegovo pravo mjesto, u klasne odnose u proizvodnji prostora. Kroz tri videa prokazuju sliku o Romima-nomadima kao konstrukt kojim se prikriva fašistoidna politika cišcenja grada od Roma, ali i povezuju takvu politiku s generalnom tendencijom «tržišno orijentirane države da europskoj nižoj klasi uskrati pravo na grad»2 , nudeci drugacije pristupe rješavanju pitanja stanovanja migrantskih radnika.

rn

Izmedu svjetova II želi skrenuti pozornost na pitanje tzv. mobilnosti u umjtenickom polju. I sam je Makavejev u poziciji imigranta kad u švedskoj produkciji snima «Montenegro», a anketa “šivanje prsta na kreditnu karticu i druge price” koju uvrštavamo u postav fokusira se na suvremene migracije umjetnika/ca i kulturnih radnika/ca. S onu stranu romantizirane slike putujucih umjetnika i tobožnje demokratizacije umjetnickog polja, ona predstavlja protusliku kreativne klase kao rezervne armije umjetnika/ica koji pod krinkom obecanja takozvane globalne umjetnosti svakodnevno reproduciraju imigrantske uvjete.

rn

 

rn

 

rn

[BLOK] je kolektiv baziran u Zagrebu, a radi u meduprostoru umjetnosti, urbanizma i aktivizma. Njihovi projekti su zamišljeni i realizirani kao platforme za udruženi rad kustosa, umjetnika, istraživaca, aktivista i svih zainteresiranih za pitanja javnog prostora i proizvodnju zajednickog, te kao prostor za proizvodnju i refleksiju umjetnickih praksi osjetljivih na društvene okolnosti i uvjete proizvodnje u kojima nastaju

rn

 

rn

 

rn

 

rn

1 preuzeto s web stranice umjetnice: www.autor.si

rn

2 iz teksta uz izložbu Self Made Urbanism Rome: http://www.smur.eu/productions/raedle-jeremic/

rn

 

rn

 

rn

Izložbu su podržali: Grad Zagreb, Ministarstvo kulture Republike Hrvatske

rn

 

rn

Izložba je otvorena do 7.12.2013.

rn