“Stvar-proces” Marije Tereze Alves je prilika za izgradnju samog sebe – svoje osobnosti, svijesti, sklopa sjećanja. Neurolog Antonio Damasio opisao je mentalnu sliku sebe kao “proces kojim nam ja” dozvoljava da stvorimo ideju po kojoj se stvari i događaji percipiraju iz osobne perspektive”. Inspirirana ovom definicijom umjetnica je stvorila izložbu sastavljenu od 11 fotografskih triptiha koji ne tvore nikakvu neposrednu ili ociglednu priču. Naprotiv, gledatelji su potaknuti da se uključe u aktivni dijalog s umjetničinim radom, da pretraže svoja vlastita sjećanja i zapažanja o svijetu kako bi sudjelovali u stvaranju naracije. Ova metoda pridruživanja značenja kroz konvergenciju različitih pogleda, misli i akcije nije nova za Mariu Therezu Alves koja je tijekom 25 godina umjetničke produkcije, pisanja i aktivizma kontinuirano eksperimentirala s oblicima i načinima dokumentiračnja vlastitog života i života svijeta oko nje. “Stvar-proces” vodi njezino trajno istraživanje naina “istinitog pripovijedanja” do teme migracije sa esencijalnim elementima sjećanja, naracije i krajolika. Migracija je tema koja je intimno vezana s autoričinim vlastitim identitetom osobe i umjetnika. Unuka izvlaštene brazilske seoske sirotinje i dijete radnika imigranata u Sjedinjene države, umjetničina auto-naracija nerazdvojiva je od priče o migracijama. Zajedno sa prekidima, pomacima i transformacijama, migracijsko iskustvo predstavlja bijedan materijal za kreiranje vlastitog identiteta u klasičnom (pozitivističkom ili kartezijanskom) smislu. Umjesto toga, migracija čini mogućim i neophodnim razumijevanje svih auto-konstrukcija kao narativnih procesa u kojima se prepliću mnogi drugi narativni procesi povezani s tijelom, prirodom i Poviješću (ili Državom). Ovdje nema “ja jesam” vec “ja utjelovljujem” i “ja postajem”. Ovaj koncept “stvari-procesa” protivi se uobičajenim naporima auto-dokumentiranja kamerom čija leća ideološki naturalizira primat oka promatrača i tvrdi da služi kao pokretač “činjenice”. Kao umjetnica čiji je primarni medij fotografija, Alves je također svjesna povijesnog suučesništva kamere s izolacijom, objektivizacijom i dehumanizacijom onih čiji su identiteti bili smatrani “drugačijima” – žena, siromašnih, ne-Zapadnjaka i “prirode”.
Njezini triptisi – sastavljeni od fotografija koje je snimila tijekom prošla dva desetljeća – namjerno prkose ovoj tradiciji, jer umjesto pripovijedanja slikama, streme stvaranju naracije kroz, izmedu i usprkos slikama. Ovo znači da njezine slike ne “govore same za sebe” vecć zapravo trebaju “čitača” da bi bile dovršene. Kao moguće naracije, one funkcioniraju poput cestovnih karata do mogućih identiteta, čije se istine promatraču otkrivaju u procesu gledanja, uspoređivanja, prepoznavanja, sjećanja i nepoznavanja. Alvesičin prijedlog vlastitog identiteta je prirodeno političan. Ovi triptisi zastupaju ideju po kojoj “ja” nije jednoznačno, vec pluralističko, a svako znanje – uključujući i znanje o sebi – oblik je društvenog čina u kojem je svijet objekata (jaconda cvijeća, presušenih rijeka, spomenika, zrakoplova, ptica i zatvora) sastavljen od sudionika zajedničkog svijeta. I mi smo ovdje, znajući i bivajući, nesmiljeno, kroz, između i protiv jedni drugih, u svijetu punom beskonačnih mogućnosti, ukoliko tako odlučimo.
Jen Budney
Ottawa, Kanada Brazilska umjetnica, spisateljica i borac za ljudska prava, rođena 1961. godine.
– Predstavnica Brazilskih domorodaca pri Komitetu za ljudska prava pri Ujedinjenim narodima u Ženevi. Alves je Ujedinjenim narodima prva predstavila dokumentaciju o kršenju ljudskih prava domorodaca u Brazilu.
– Predstavnica Radničke stranke (Partido dos Trabalhadores) za New York od 1981.
– Suosnivačica Stranke zelenih Sao Paola, Brazil 1987.
Alves je izlagala (izbor):
Zerynthia/ Italy, Werkleitz Biennale/Germany, Gallery 101/Montreal, Fondazione Bevilacqua La Masa/Venezia, BueroFriedrich/Berlin, Haus der Kulturen der Welt /Berlin, Villa Medici/ Rome, Venice Biennale, TaideMuseo/Pori, Museum in Progress /Vienna, Insite/ Tijuana-San Diego, Kunstwerkt /Munich, Steirischer Herbst/Graz, Boxx /Brussels, Beursschouwburg /Brussels, Central Space Gallery /London, New Museum of Contemporary Art/New York, Temistocles 44/Mexico City, Casa del Lago/Mexico City, La Estacion Gallery/Cuernavaca, Bienal de Habana, and Kenkeleba House /New York.
Alves je dobitnica nagrada: DAAD grant in Berlin, Artist in Resident Stipendium at Jan Van Eyck Akademie in the Netherlands, Artist in Resident Stipendium by the Helsinki International Artist’s Program and a grant from the Flemish Cultural Department of Brussels.