Vidici ili scenski pogledi
Predgovor: Peter Weibel
Umjetnost scene važan je element u umjetnosti Michaela Schustera, od njegove prve suradnje s kiparom Hartmutom Skerbischem u „Szene aus dem gleichnamigen Stuck“ (Scena iz istoimenog djela), do njegovih putovanja na najpoznatije vidike 50 američkih država. U Neue Galerie u Grazu prikazao je panoramske scene tih bisera oficijelnog turizma i kulturnog samoodređenja. Postavio ih je baš na barokno stepenište Neue Galerie, po sebi najekstravagantniju scenu Graza. To pokazuje kako Schusterova umjetnost scene ima i tendenciju samostalnog nastajanja. Samonastali prizori zauzimaju najznačajnije mejsto u njegovom opusu: od samofotografirajućeg prostora s četiri kamere do automatski fokusirane fotografske instalacije. Schuster je shvatio da je bit medijskog djelovanja pretvaranje stvarnog u scenu, pri čemu stvarno postaje zid izgrađen od fikcija. Njegovi snimke vidika, a zapravio scenskih pogleda, 50 sjevernoameričkih država pokazuju nam način konstruiranja i predstavljanja stvarnosti.
Predstavljaju nam Ameriku bez urbanog života, bez siromaštva, bez ljudi, bez socijalne borbe. Ameriku koja izgleda kao rekreacijski raj, kao zemlja Prirode, a ne poprište povijesti. Međutim, Amerikanci su sami odabrali ove prizore pa oni u stvari prikazuju kako Amerika vidi samu sebe. Formalno samonastajanje ranijih radova, postalo je oruđe ideološke kritike – samostvorenog razotkrivanja ideologije.
Scenski pogledi iskrivljene su vizije američkog života, ali sa ugrađenom korektivnom skalom, „Kodakovom kontrolnom skalom boja“ („Kodak Color Control Patches“ – K.C.C.P.). Kontrolna skala ukazuje nam da pred nama imamo fotografiju: čuvajte se, vi vidite fikciju, ideologiju, konstruiranu scenu. Schusterove scenske panorame pogledi su na ideološke scene označene kao prirodne. To nisu slike stvarnosti, već pogledi na stvarnost američke svijesti. Mediji pokrivaju svijet i isprepliću se sa njim sve dok srastanjem promatrački aparat i promatrano ne postanu toliko nejasni da precizno razlikovanje postaje nemoguće. Zahvaljujući djelovanju medija granica između područja stvarnosti i ideologije postala je teško zamjetna. Fotografija je primarni uvjet postmoderne. Schusterovi konceptualni postupci sjajno i logično plove kroz iskrivljene scene postmodernog medijskog krajolika i stvarnog života.
Michael Schuster rođen je 1956. godine u Grazu, Austria gdje i danas živi.