Petra Mrša: Igre i šavovi

Program GMK 2021. završavamo predstavljanjem rada Petre Mrše, pobjednice natječaja za produkciju i izlaganje novog rada Tvornica 2021., pod nazivom Igre i šavovi.

Otvorenje: 17.12. u 19 sati
Trajanje izložbe: 18.-23.12.2021. / 11.-28.01.2022.
[Radno vrijeme: uto-pet 14-20 / sub: 10-15]

Petra Mrša u novom radu preuzima ulogu umjetnice, producentice ali i facilitatorice koja implementira igru u svakodnevno okruženje sudionika stvaralačkog procesa i buduće publike. Projekt propituje potencijal igre koja omogućava imaginaciju stvarnosti temeljenu na komunikaciji i osjetilnoj interakciji. Chatbot, videoigra i kostimi postaju glavni alati emancipacije sudionika koji preuzimaju kontrolu nad vlastitim iskustvom gejmificirane svakodnevice. Izmještanjem iz očekivanih uloga, osvještavanjem fizičkih senzacija i promatranjem okoline van granica ekrana stvara se kolektivno znanje koje omogućuje kreativno i autonomno konzumiranje digitalne kulture. Jednako tako, promišljanje taktika komercijalnih platformi otvara mogućnosti suradničkog generiranja sadržaja.

Galerijskoj prezentaciji prethodio je kolaborativni istraživački proces koji u tri zasebne cjeline anulira vizualni spektakl digitalnog i fokus prebacuje na usporeno i tjelesno iskustvo. Prvu cjelinu čini interaktivna platforma čiji je sadržaj kreiran na temelju intervjua s pacijentima i zaposlenicima Dnevne bolnice za liječenje ovisnosti o internetu i videoigrama. Njihova iskustva gubitka i vraćanja kontrole nad vlastitim ponašanjem formiraju chatbot koji digitalno iskustvo povezuje s tjelesnim i emotivnim reakcijama. Neočekivana pitanja i instrukcije za cilj imaju osvijestiti odnos vlastitog tijela i okoline, momente prekida i upliva svakodnevice te nelagodnosti proizašle iz uronjenosti u digitalni sadržaj. Drugu cjelinu čine kostimi koji su rezultat suradnje s dizajnericom Mijom Ventin i Centrom za pružanje usluga u zajednici Zagreb – Dugave. Na radionici osmišljavanja odjevnih predmeta tinejdžerke su odjeću fikcijskih superjunakinja translatirale u svoje kostime. Ovi kostimi kombinacija su pretpostavljenih i željenih karakteristika junakinja koje participantice igrom uživo (larp) utjelovljuju. Treća cjelina osmišljena je u suradnji s programerom Dominikom Štrokom koji predstavlja eksperimentalnu videoigru kojoj je glavni podražaj zvuk. Sukreatori igre postaju slijepe i slabovidne osobe koje su u GMK testirale demo verziju igre i vlastitim sugestijama odredile njezin finalni format.

Tri cjeline testiraju granice normativnog društva propitivanjem popularnih, rasprostranjenih formata: njihovu svrhu i kome su namijenjeni. Iako su skupine pozvane na suradnju učestalo pozicionirane na margini društvenih zbivanja, njihova iskustva nude izvrtanje tih formata. Umjetnica kao facilitator otvara mogućnost intervencije u temu i u maniri horizontalne razmjene stvara povoljno tlo za inkluziju. Time se koncept solidarnosti utjelovljuje kao sredstvo kohezije heterogene kritičke, virtualno-somatske zajednice.

BIO:
Petra Mrša (1985., Rijeka) diplomirala je fotografiju na Akademiji dramske umjetnosti, sociologiju na Filozofskom fakultetu i psihologiju na Hrvatskim studijima u Zagrebu. Sudjelovala je u poslijediplomskom međunarodnom umjetničkom programu WHW Akademija te je 2020. bila nominirana za Nagradu Radoslav Putar. Sudjelovala je u brojnim rezidencijama među kojima su MuseumsQuartier Wien, Cité internationale des arts, Bluecoat Liverpool’s centar za suvremenu umjetnost. Primarno polje njezina umjetničkog rada odnosi se na istraživanje načina na koji društvene norme oblikuju život pojedinca. Kroz direktno iskustvo te kroz reprezentaciju, propituje mehanizme socijalizacije u fizičkom i virtualnom okruženju. Njezini radovi dio su zbirki Muzeja za umjetnost i obrt u Zagrebu, galerije Rigo, Muzeja grada Zagreba i Muzeja moderne i suvremene umjetnosti Rijeka, te su izlagani na brojnim samostalnim i skupnim izložbama. Posljednjih šest godina radi kao asistentica na Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci.

Kustosi: Maja Pavlinić i Lovro Japundžić
Prijevod: Veronika Mesić
Dizajn: Sara Pavleković Preis

Suradnici: Karla Aračić, Petar Baljak, Mihael Marković, Irena Rojnić Palavra, Dominik Štrok, Tino Trkulja, Mia Ventin, Centar za odgoj i obrazovanje Vinko Bek, Dnevna bolnica za liječenje ovisnosti o internetu i videoigrama, Grupa djevojaka Centra za pružanje usluga u zajednici Zagreb – Dugave, Udruga slijepih i slabovidnih Zagreb

Hvala: Srđan Laterza, Odsjek za izvedbene umjetnosti Akademije primijenjenih umjetnosti Rijeka

Projekt je podržao: Gradski ured za kulturu Grada Zagreba i Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske.
GMK podržava: Zaklada Kultura nova i INA d.d.