Prvotno zamišljen i ostvaren kao site specific instalacija, Staklenik je bio smješten u vrt kuće u kojoj je Brajnović stanovao za jednogodišnjeg boravka u Londonu. Imanentno svojoj praksi umjetnik je krenuo od predmeta kao moćnog simbola e da bi, njegovim nagomilavanjem, što će reći iz svojevrsne pozicije arheologa svakodnevnog, nekoga tko će, koliko god je to dio njegova civilizacijskog kruga i naslijeđa, svoj prvi susret s /engleskim/ društvom pokušati interpretirati naivno, postupno otvorio pitanje krize identiteta, istovremeno uzroka i posljedice našeg odnosa prema svijetu. Rabeći ustaljene identifikacijske sheme i konvencije, balansirajući između banalnosti i mnogoznačnosti predodžbi kao što su himna, kralj/kraljica, gentleman, londonska magla, i otuda mogućih povijesnih, političkih i kulturološko-socijalnih konotacija Brajnović stvara poligon za koliko analizu toliko i kritiku i razumijevanje stanja društva pa onda i pojedinca koji se mora zrcaliti u drugom da bi mogao odrediti sebe.
U Staklenik je Brajnović smjestio jeftino nabavljene predmete – knjige, fotografije, lampe, pisaći stroj ili čajnik kupljeni su, baš kako je engleska uvriježena navika, na tržnicama i trgovinama rabljenom robom ili jednostavno nađeni ostavljeni na ulici. Asocijativno se u postupku ostvarenja projekta poigrao još mnogočime. Sam staklenik podsjeća na britansku opsesiju vrtlarstvom, hobbyjem, a dakako i čajnik sa šalicom na neizostavni five o’clock tea. Jednom ustanovljen Staklenik je podsjećao na tradicionalan/tipičan dom engleske srednje klase. Ugođaj familijarnosti i privatnosti postignut je oživljavanjem prostora upaljena je stolna lampa, sa stare izgrebene ploče čuje se God Save the King. Na zidu staklenika projiciran je crno-bijeli, osam milimetarski film na kojem vidimo kako iz instalirane posude suklja dim – londonska magla prisutna još jedino u svijesti nekoga izvana, ali treba li naglasiti da i domaćin rado manipulira takvom predrasudom. A na ekranu starog televizora pratimo Brajnovićev performans u kojem odjeven kao gentleman, u jutarnjem odijelu iznajmljenom u Lipman & Sonsu i sa štapom iz James Smith & Sons Umbrellas šeće londonskim Bond Streetom i Piccadillyjem.
Takva deskriptivna i narativna strategija kao svojevrsni pokretač kolektivnog sjećanja – područja koja se tiču monarhističkog uređenja /negdašnje/sile, odnosa visoke i srednje klase, stoljećima građenih temelja za prepoznatljiv i uvijek pouzdan brand, trgovinskog raja – uključuje i slojevitiju komunikaciju. A tim će biti kompleksnija kada objekt jednom bude istrgnut iz konteksta koji ga socijalno određuje i izmješten u kondenzirani galerijski prostor, mjesto gdje označeno/predmet postaje subjekt koji manipulira ili jest manipuliran od označitelja i recipijenta/publike. Hibridna množina subjekata zapretenih u zrcalne aparatuse povijesti i mita, modernosti i tradicije, središta i periferije, aproprijacijom se i reprezentacijom odmiče od retorike, kompleksno širi u višeslojne procese isčitavanja drugog/sebe, naših osjećaja, spoznaja, vrijednosti i uvjerenja. Brajnovićeva je pozicija jasna, on nastoji, premještanjem težišta s povijesnog na aktualno, govoriti o vremenu u kojem je nakon što je društvo/umjetnost ubilo Boga došlo do krize humanosti, njega kao opsesivnog analitičara svjetske dominacije sila zanima što je s demokracijom, kako vratiti vjeru u mogućnost ravnoteže čovjeka i prirode te kako nakon medijskog i tehnološkog zagušenja opet čuti riječ, uspostaviti dijalog. Staklenik zato možemo shvatiti kao angažirano traganje za moralnom osovinom koja, iako u današnjem ciničnom svijetu zvuči kao utopijska tlapnja, ne isključuje nadu u moguće ostvarenje cjelovitog bića.
Ružica šimunović
– – – – – – – – – – – – – – – –
Staklenik, instalacija, 2003, London Elementi instalacije: Staklenik 2 x 2. 2n 5 m cca, predmeti pronadeni na buvljim pijacama tokom godine dana u Londonu, projekcija standard 8 filma, video, zvuk, svjetlo Filmska projekcija: standard 8 film „London Fog“snimljenog na studiju u Londonu koji prikazuje polagano nestajanje elektricnu porculansku posudu za kuhanje kave. Zvuk: „God Save the King“ snimka stare škripave ploče usporene na 45 okretaja Video: Dokumentacija umjetnikove šetnje Londonom u odijelu gentlemena (loopirani slowmotion)
Londonska magla
[ animacija ]
Pod utjecajem literature, filmova i mašte često stvaramo određene ideje i stereotipe o nekim mjestima. Jedna od stvari koju samo očekivao vidjeti u Londonu je londonska magla ili smog kako bi je mnogi nazvali. No, shvatio sam da u Londonu nema magle otkada su regulirani vodotoci oko Londona i ograničena uporaba ugljena. U želji da ipak iskusim maglu odlučio sam je sam napraviti. Na uličnom štandu sam kupio zgodan lonac za kavu iz pedesetih godina. Napunio sam ga vodom iz Temze, potpalio ugljen i stavio ga na vatru. Ovo je u konačnici rezultiralo standardnim osam-milimetarskim filmom koji se sada vrti u „Stakleniku“. Za snimanje sam konstruirao kutiju za kontrolu dima i pare.
Staklenik – instalacija in situ
Projekt „Staklenik započeo je kao site-specific instalacija u vrtu kuće u kojoj živim (111A Bromley Road, SE6 2NZ Catford). Upotrijebio sam staklenik kao simbol engleskog prostora, spremnik vremena i mojih iskustava, očekivanja i razumijevanja Engleske. Zamislio sam „rad“ koji bi nastajao tijekom cijele godine kroz posjete uličnim štandovima, trgovinama rabljenom robom, u traganju i prepoznavanju stvari na ulicama te kroz teorijsko istraživanje.
Preseljenjem staklenika s njegove izvorne lokacije (iako to nije isti staklenik) u galerijski prostor, dogodile su se jednake promjene u percepciji i staklenik je postao izolirani skulpturalni objekt lišen svojeg određujućeg okruženja.
God Save The King Stari zvučnik bio je okrenut prema zidu i postavljen visoko na zidu mojeg studija. Sa stare ploče usporene sa 78 na 45 okretaja u minuti svirala je himna God Save The King. Upute za istovjetni postav uz zvučnu instalaciju Druid’s Prayer Valse (Valcer Druidova molitva) poslane su za grupnu izložbu u Hrvatskoj. Za taj sam rad osvojio prvu nagradu koja se sastojala od kataloga i samostalne izložbe u Muzeju grada. Priložena fotografija snimljena je starim Kodak Brownie fotoaparatom.
šetnja Londonom u jutarnjem odijelu
http://www.g-mk.hr/brajnovic.html [ animacija ]
Performans šetnju centrom Londona izveo sam na 2. srpnja. Prije mog dolaska u London i Englesku, a pod utjecajem knjiga i filmova, očekivao sam da ću tamo na ulicama viđati gospodu sa štapovima. No, kao što se često zbiva, stvarnost je drugačija od naših zamisli i očekivanja. Stoga sam odlučio unajmiti odijelo i tako odjeven prošetati. Započeo sam moje iskustvo u odijelu unajmljenom u tvrtki „Lipman & Sons“, noseći štap posuđen od tvrtke „James Smith & Sons Umbrellas“. Video dokumentacija je nakon dva dana bila iskorištena na simpoziju u CSM, a foto dokumentacija s pratećim tekstom objavljena je na jednom hrvatskom Internet siteu.
– – – – – – – – – – – – – – – – –
Tomislav Brajnović rođen je 1965. u Zagrebu. 1985 završio je srednju skolu grafičkog dizajna u Puli. 1993 završio prvu godinu na Kraljevskoj Akademiji u Den Haagu 1999 diplomirao na ALU Zagreb u klasi prof. Sedera. 2003 završio poslijediplomski studij na Central Saint Martins College of Art u Londonu. Kontakt: brajnovic@yahoo.com