Nije to doručak na travi. Je li sloboda ona napetost između stvarnosti i moje predodžbe? Ili je sloboda samo brojka za zajednički aspekt različitih nesloboda? Oswald Wiener Ceste u instalaciji W. W. Angera pod imenom Import-eksport-FREIZEIT (Import-eksport-slobodno vrijeme) nositelji su obećanja slobode, a pokazuju se neprohodnima tek u trenutku kad smo prisiljeni uočiti da je pristup iluzionističkim daljinama pejzaža zakrčen natpisima marki automobila. Već se ovdje pokazuje potpuna kontaminacija nepoznatoga nečim, što je već i suviše poznato. Postav slika u obliku rastera, čije koordinate određuju i prazan zid između slika i položaj samih pejzaža, nailazi na svoj odgovor u obrnutom postupku postavljanja modela automobila. Jednoobrazna masa šarenih modela automobila dobiva svoj identitet tek iz spoja imena marki i pejzaža pa smo prisiljeni priznati, da su se pejzaži srozali na puke nositelje imidža. Ako su pejzaži samo “oslikavanje” praznih površina, a istovremeno i vijesti iz nepoznatih krajolika, onda su redovi automobila vodilje iz nama poznatog informacijskog sustava. Stare zemljopisne karte prikazivale su prazan prostor nepoznatoga u vidu bijelih mrlja. Već otprije smo znali da on ne može biti baš posve prazan i da su te praznine zapravo obećanje novoga i nepoznatoga. U Angerovom radu ta se izmaštana praznina bijelih mrlja pretvara u realnu prazninu slika. Prazne kako samo nenastanjen krajolik može biti prazan, one su idealni kontejneri – nositelji imidža, koji su ovdje samo zato da u sebe preuzmu obećanja o slobodi. Ako horizontalni raster automobila i vertikalni raster pejzaža shvatimo kao koordinate nekog virtualnog trodimenzionalnog modela, tada iz toga rezultira onaj prostorni konstrukt u kojem nastaju predodžbe stvarnosti, ulančuju se, odvajaju se jedna od druge, pregrupiraju se, a isto tako mogu i ponovo nestati. Samo se u okviru te konstrukcije može odgovoriti na pitanje koje je već Headquarter (STACIONAR) postavio o periferiji, o neobilježenom rostoru.
Polaritet između centra i periferije postoji u najboljem slučaju još samo u obliku neznatnih odstupanja u zasićenosti prostorne strukture te konstrukcije. Svi putevi prema toj tobožnjoj periferiji vode zaobilaznim putem slobodnog vremena ponovo u kružni sustav importa/uvoza i eksporta/izvoza. Isto tako je i način na koji su nastali pejzaži neka vrsta beskrajne vrpce. Oni su u potpunosti anakronističke slikarske reprodukcije visokotehniziranih predložaka iz kataloga jedne od najvećih svjetskih foto-agencija, koji se sa svoje strane priklanjaju slikarskom nasljeđu. Ako je na povijesnom početku tog razvoja stajala polagana emancipacija motiva pejzaža od pozadine do samostojećeg slikarskog žanra, tako u povijesti fotografije slijedi brzi uspon pejzaža k važnom žanru, koji je odgovor na rastuću potražnju za slikama nepoznatih, po mogućnosti egzotičnih i često kolonijalnih mjesta.
U instalaciji import-eksport-freizeit ne radi se toliko o dobro poznatom kotaču vremena, već o izdiferenciranom mehanizmu koji nam ukazuje na ravnodušnost između prikaza i stvarnosti. Ta osobina slike odnosi se kako na medijalnu konstrukciju pejzaža, tako i na medijalnu konstrukciju metropole. Upravo ovaj “primat slike nad bitkom” (P. irilio) stvara ravnodušnost.(predgovor: Bill Grawen
curriculum vitae
W.W.Anger rođen je 1957. godine u Angeru, Austrija. Završio je Hochschule fur Musik und darstellende Kunst u Grazu. Anger će u Galeriji “Miroslav Kraljević”, nakon Graza, Weiza i Beča, održati svoju 5. samostalnu izložbu. Sudjelovao je na 20 skupnih izložbi. Dobitnik je više nagrada, a među ostalima Nagrade Zagrebačkog salona 1990. godine.
samostalne izložbe
1989 – “Verwaltungs – un Beleuchtungsfragen”, Galerie Exhibition, Graz
1991 – Kulturzentrum im weberhaus, Weiz
1995 “Egozentrisches Universum”, Mausoleum Kaiser Ferdinand II.,Graz, 1997 “Module”, Raum fur Kunst, Graz , 1998 “Headquarter”, Neue Galerie, Graz (Falter) “Headquarter”, Galerie CULT, Wien, 1999 “IMPORT – EXPORT – FREIZEIT”, Galerija Miroslav Kraljević, Zagreb, Kroatien (Kat.)
Reprodukcija na koricama (Auf der Titelseite: “Headquarter”, 1998, Reprodukcije na stranicama (Auf seite 2, 4-5, 7: “Import-Eksport-Freizeit”
Na pomoći pri organizaciji izložbe zahvaljujemo se Austrijskom kulturnom institutu Zagreb.