U utorak 13.05. u 19 h u Galeriji Miroslav Kraljević otvara se samostalna izložba Lucije Krizman Notes on Dispersion.
U dodiru plamena i dima, u procesu raspadanja i ponovnog formiranja, materijali gube svoje čvrste oblike. Staklo teče, keramika puca, a pepeo ispisuje nove teksture. Upravo tamo – gdje forma više nije sigurna, a značenje izmiče – započinje prostor istraživanja koji vodi Lucija Krizman.
Notes on Dispersion razvija se kao niz eksperimenata na granici materijalnih svojstava i njihovih simboličkih potencijala. Kroz skulpturalne instalacije i performativne geste, Krizman dovodi materijale do njihovih krajnjih točaka – iskušava ih vatrom, vodom, vremenskom izloženošću. U središtu se nalazi instalacija zamišljena da pluta vodenim površinama, izrađena od čelika i keramike, oblikovana po uzoru na arhetipske strukture labirinta i paukove mreže – simbole kretanja obogaćene mitološkim i ritualnim značenjima, koji prizivaju misli o samootkrivenju, prijelazu, stvaranju.
Video zapis duracijskog performansa tijekom kojeg nastaje sam rad prikazuje živi oganj koji transformira materijale, približavajući nam sinergiju vatre i vode, čiji zvukovi postaju temelj za vizualnu naraciju. Sam zvuk prati pokret, stvarajući pulsirajuće ritmove koji podrazumijevaju ono što bismo nazvali primordijalnim, a zamišljeno je kao meditacija o objektu ispitivanja, prostor za neznanje i refleksiju. Umjesto da usmjerava pogled, video vodi gledatelja prema stanju raspršenosti i unutarnjeg lutanja, dok performans funkcionira kao početna točka čitavog procesa – eksperiment koji pruža uvid u stvaranje instalacije i značenja koja se iz nje postupno oblikuju.
Proces transformacije nastavlja se kroz ono što ostaje – pepeo nastao iz vatre, koji postaje materijal za daljnje eksperimentiranje. Na taj se način rad nastavlja i nakon performansa, proširujući prostor rada u nepredvidivom smjeru, unutar kojeg je svaki ostatak potencijalni početak.
U paralelnom ciklusu rada, umjetnica koristi prozore iz stare obiteljske kuće, topeći i preoblikujući njihovo staklo u nove oblike. Prozori, jasne i opipljive granice između unutarnjeg i vanjskog, sada su mjesta gubitka funkcije i oslobađanja materijalnosti; a u njihovoj su novoj formi stopljena distorzirana i odmakla sjećanja. Krizman, dakle, ne pokušava sačuvati predmete; ona ih dovodi do točke pucanja, bilježi prijelazna stanja i otvara prostor za drugačiju vrstu prisutnosti. Tu nastupa ono što Žižek, slijedeći Lacana, naziva Realnim – a odnosi se na pukotine u simboličkoj mreži.
Notes on Dispersion rad je o granicama – materijala, pamćenja – i njihovom stalnom preoblikovanju; ne nudi jednostavan narativ, već gradi prostor nesigurnosti i nepredvidljivosti, u kojem se kroz suptilnu destrukciju i otvorenost prema slučajnosti dopušta kako materijalna, tako i značenjska transformacija. Riječ je o procesu u kojem skulpture i instalacije ne čuvaju svoja prethodna stanja, već se potencira njihova promjena, pozivajući nas da promislimo o cikličnim procesima stvaranja i uništavanja. Intervencija Lucije Krizman pritom ne upada u zamku nostalgije niti teži restauraciji; ona nježno, ali odlučno prihvaća lom, neizvjesnost i gubitak kao plodno tlo za stvaranje, pokazujući kako se nova značenja rađaju upravo u trenucima kada ono poznato svjesno potaknemo da popusti pred neizvjesnim.
Antonela Solenički
Lucija Krizman (rođena u Zadru, 1985.) hrvatska je umjetnica koja se primarno bavi skulpturom i interdisciplinarnom instalacijom. Živi i radi u Londonu gdje je diplomirala kiparstvo na Royal College of Art (2022.) i stekla BA diplomu na Central Saint Martins (2017.). Njezin rad istražuje teme odsutnosti, materijalne memorije i prostorne percepcije, često crpeći iz osobnih i kolektivnih narativa. Krizman je izlagala svoje radove na samostalnim i duo izložbama diljem Europe, uključujući “Strangers Anew” u Somers Gallery (London, 2024.) i “Master of Voids” u Galeriji Karas (Zagreb, 2022.). U listopadu 2023. Krizman je predstavila samostalnu izložbu u Nacionalnom muzeju u Zadru, na kojoj je prikazala svoje najveće instalacije i site-specific radove do sada. Također je sudjelovala u brojnim grupnim izložbama, kao što su IN-SONORA 12 ( Madrid 2022 ), Art Biesenthal u Wehrmuehle Museum (Berlin, 2022. i 2019.), te “I Object” (2021.), skupna izložba studenata RCA u suradnji sa Freud Muzejom u Londonu. Njezin rad prepoznat je brojnim nagradama, uključujući Frankopan stipendiju, koja se dodjeljuje iznimnim hrvatskim studentima koji studiraju u Velikoj Britaniji. Bila je umjetnica u rezidenciji na online programu Freud Museum 2021. godine, a članica je Hrvatskog društva likovnih umjetnika (HDLU).
Predgovor: Antonela Solenički
Voditeljice GMK: Tea Matanović, Antonela Solenički
Produkcija: Generator multidisciplinarnih koprodukcija (GMK)
Dizajn vizualnog identiteta: Agnete Morell
Program GMK podržavaju: Ministarstvo kulture i medija RH, Grad Zagreb
Rad GMK podržavaju: Zaklada Kultura nova, INA d.d.