nova izložba u GMK
otvorenje 05. rujna, 19:00 h, GMK (Šubićeva 29)
postav otvoren do 21. rujna
ulaz slobodan
radno vrijeme galerije > uto-pet: 14 – 20 sati / sub: 10 – 15 sati
Izložba HURTS SO GOOD predstavlja autorske crteže i autoportrete s tekstualnim intervencijama, dok su njezini stand-up nastupi, po prvi put, prikazani na starim televizijskim ekranima, čime se postojeći materijali objedinjuju u novi, homogeni opus.
Mila Panić, bosanskohercegovačka umjetnica poznata po stand-upu, instalacijama i crtežima, ponovno započinje narativ potaknut društvenim eksperimentima kroz jezik i oblike crnog humora na vlastiti račun. Ovom praksom, Panić premošćuje jaz između onoga što se obično smatra likovnom umjetnošću i komedijom, istražujući teme obitelji, dijaspore i pripadnosti.
Spajajući ove naizgled nespojive prakse, stand-up i vizualnu umjetnost, umjetnica propituje izlagački prostor i njegove kapacitete, dokazujući da u galerijskim prostorima, kao i u umjetnosti općenito, postoji prostor i potreba za humorom. Panić koristi komediju kao sredstvo subverzije, progovarajući o temama koje smatramo ozbiljnim i bolnim u svakodnevnom životu. Procesu stvaranja pristupa intuitivno, oslanjajući se prvenstveno na vlastita iskustva i opažanja društva u kojem živimo, a humor ovdje postaje način suočavanja s teretima i paradoksima našeg postojanja, te način probavljanja “teških tema” koje obično izbjegavamo. U današnjem zeitgeistu, kada dobro znamo što su “osjetljive” ili polarizirajuće teme, i kada se pod utjecajem takozvane cancel kulture iz straha od osude ne usuđujemo o njima govoriti, Panić progovara o tim temama – kao svjedok, pružajući šire shvaćanje koncepta korpoliterarnosti*, pozivajući nas da čitamo njezine facijalne geste kao pisane i izgovorene zapise činjenica i fikcija.
Ističući apsurde oružanih sukoba, raseljavanja, migracija i života između različitih jezika i prostora, Panić koristi svoj stand-up za stvaranje kulture otpora prema dominantnim narativima, cenzuri i svemu što smatramo tabuom. Štoviše, Panić stvara siguran prostor za publiku s kojom želi ući u dijalog – jer šala je šala samo ako netko reagira smijehom; njezin performans stoga nije jednosmjeran niti autoritativan – potiče nas da slobodno verbaliziramo svoje ideje i misli bez straha.
U seriji autoportreta s vizualnim i tekstualnim intervencijama IF I STOP SMILING, Panić se suočava s pojmovima identiteta i šutnje, otkrivajući dvosmislenost jednostavnog osmijeha – čini se da nas poziva da dublje promislimo tko ima pravo progovoriti, tko ima pravo smijati se i o čemu. Pretvarajući nelagodu u izdržljivost kroz subverzivni i osnažujući humor, Mila Panić traži užitak koji proizlazi iz boli – toliko dobro da boli, a osjećaj je još bolji.
*Korpoliterarnost (eng. corpoliteracy) je koncept koji je razvio Bonaventure Soh Bejeng Ndikung, a koristi se kao pokušaj kontekstualizacije tijela kao platforme i medija za učenje, strukture ili organa koji stječe, pohranjuje i širi znanje. Geste kao pokrete tijela ovdje tumačimo kao ravnopravne fenomenu pripovijedanja, postajući sredstvom nadilaženja granica jezika.
Antonela Solenički & Petar Vranjković
Mila Panić (BA, 1991.), umjetnica i stand-up komičarka rođena u Bosni. Njezin umjetnički rad proteže se od osobne dokumentacije do visoko poetskih vizualnih i diskurzivnih elemenata, putem kojih stvara ciklus koji interpretira različita nasljeđa migracija. Voditeljica je podcasta Broken English, koji istražuje politiku jezika i pitanje kako je živjeti između dva ili više jezika. Suosnivačica je kolektiva i udruge Fully Funded Residencies.eV.
Njezine recentne samostalne izložbe održane su u galeriji eastcontemporary (Milano) i u Kuenstlerhaus Sootburn (Hamburg), dok je sudjelovala i na grupnim izložbama izložbenim u Autostrada Biennale, Montagehalle, HbK Braunschweig, i druge. Panić je dobitnica nagrade ZVONO YVVA Bosne i Hercegovine, kao i brojnih stipendija, uključujući Stiftung Kunstfond Bonn za 2023., Braunschweig Projects umjetničku stipendiju 2022/23., Koganecho Baazar A-i-R Manager Internship in Residence (Japan), Künstlerhaus Lukas, Ahrenshoop, Residency Unlimited, New York (SAD), i druge.
Kustosi: Antonela Solenički & Petar Vranjković
Producentica: Tea Matanović
Voditeljica GMK: Maja Pavlinić
Autor portreta: Nikola Kekerović
Fotografija: Luka Pešun
Produkcija: Generator multidisciplinarnih koprodukcija (GMK)
Zahvale: What, How & for Whom / WHW, Ana Kovačić, Muzej suvremene umjetnosti, Renata Filčić, Jela Vuković, Miroslav Matanović, Marijana Bartolić, Tanja Vernić, Milena Kovačić, Zoran Kranjčec, Hrvoje Barlović
Projekt su podržali: Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske, Grad Zagreb, Creative Europe – Culture Moves Europe
Rad GMK podržavaju: Zaklada Kultura nova, INA d.d.
Izneseni stavovi i mišljenja pripadaju autorici i ne moraju se nužno podudarati sa stavovima Galerije Miroslav Kraljević ili institucija uključenih u realizaciju projekta. Niti jedna od spomenutih institucija ne snosi odgovornost za ove stavove.