nominis: DRANGULIJE

trajanje rezidencije: 30.11.2024. – 25.1.2025.
napomena: za vrijeme trajanja rezidencije bit će organizirana manja događanja za javnost koja će biti najavaljena

nominis pokreće svoj istraživački projekt drangulije u okviru rezidencijalnog boravka u GMK-u. Kroz stvaranje alter ega nominis, istražuje identitet, rod, i queer teorije, koristeći drag performans kao medij za preispitivanje i rekonstrukciju društvenih normi.

Projekt se fokusira na kreiranje drag persone koja služi kao platforma za izvlačenje novih ideja i praksi u umjetničkom kontekstu. Istraživanje je započelo putovanjem u Brisel u suradnji s umjetnikom Markom Gutićem Mižimakovom, a koji je ujedno i mentor projekta.

Kao dio rezidencijalnog boravka, bit će održana prezentacija rada s drag suradnicama za javnost 11. siječnja 2025. u 19 h, u prostoru 8ice. Više datalja objavit ćemo naknadno.

Riječi kustosice Antonele Solenički:

nominis dolazi na rezidenciju u GMK kako bi stvorila svijet u kojem se tijela i identiteti preobražavaju kroz nove slojeve materijala — ona kroji vlastitu stvarnost sakupljajući drangulije.

Te samo naizgled nebitne sitnice – ostatke materijala, glamurozne second-hand haljine, umjetne nokte i raščupane perike zatim pretvara u kostime, odijela, rukavice i pokrivala za glavu – slojeve neke nove kože.

Koža koja nas možda obavija i štiti,  elastična je i propusna, paradoksalno nas i okupira i onemogućava, postavljajući tako prvu granicu između nas i svijeta. Ipak, materijali koje nominis pretvara u svoju novu kožu pružaju joj neke nove mogućnosti – mijenjaju se s kretanjem, upijajući i prelamajući svjetlost koja ovdje postaje alat za otkrivanje skrivenog i prikrivanje očitog. Dok se materijali presijavaju, mijenjaju boje i teksture pod različitim kutovima, tijelo u pokretu postaje mjestom neprekidnog preobražaja.

Osim sakupljanja drangulija – fizičkih i emotivnih fragmenata – nominis okuplja i ljude — prijateljice i suradnice, da zajedno istražuju pogreške i pokušaje kao alate otpora normativnim konstrukcijama roda i identiteta. Kroz ove kreirane momente dijeljenja suradnja postaje osnovna dinamika ove umjetničke rezidencije koja se gradi kroz intenzivan dijalog i razmjenu iskustava. Od početne faze rada s mentorom, koji pruža podršku i kritički okvir za umjetničko istraživanje, pa sve do pozivanja drugih da zajedno sudjeluju u igranju i stvaranju, drangulije postaje prostorom kolektivne prakse. 

U središtu ovog procesa leži i ideja grešaka – nepredviđenih pogrešaka u procesu stvaranja koje postaju bazom za daljnji rad. Greške se ne odbacuju, već se transformiraju u mogućnosti; one otvaraju prostor za ono neočekivano. Ovaj pristup prepoznaje vrijednost nesavršenosti i propusta te omogućuje dublje razumijevanje procesa ispitivanja roda i seksualnosti kao socio-tehnološkog konstrukta koje počiva na teoriji glitch feminizma Legacy Russell u kojoj se glitchevi prihvaćaju te koriste kao alati djelovanja, znakovi otpora, kao opozicija društvu u kojem živimo, a koje konstantno vrši nasilje nad našim tijelima – ukazujući nam na nužnost ovih ipak ispravnih “grešaka”.

Bitan aspekt ove rezidencije je i procesualni karakter rada, gdje se ideje slojevito nadograđuju kroz zajedničko istraživanje i razmjenu. Svaki korak – od eksperimentiranja s materijalima i svjetlošću do zajedničkog osmišljavanja kostima i scenskih elemenata – uvodi nas u drag performans, koji će biti izveden kao rezultat rezidencije, a utjelovljuje suradnički duh i istraživački pristup, spajajući elemente improvizacije, pokreta i transformacije. drangulije su prostor u kojem se tijelo i identiteti neprestano mijenjaju, one su mjesto susreta, kolektivnog dijeljenja, proslava onog odbačenog, nesavršenog i svega što se ne uklapa, a pritom zrači vlastitim sjajem.

drangulija – reg. sitnica bez velike vrijednosti (ob. ono što služi za ukras, bižuterija, razne figurice i sl.)  https://hjp.znanje.hr/index.php?show=search_by_id&id=fF9iWRQ%3D&keyword=drangulija 


nominis (Josip Knežević) završava diplomski studij Novih medija na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Ove godine sudjeluje na programu WHW Akademije. U svoj rad uključuje 3D animaciju, nove medije i vizualnu umjetnost, tekst i performanse. U svojoj praksi stvara drag alter ego “nominis” i radi na/kroz njenu materijalizaciju u objektima i digitalnom prostoru kroz video, izvedbu, instalacije i drag. Samostalne izložbe: performans “nominis: THIS IS (W)HERE I POST FROM” u Galeriji Kamba u Zagrebu, Nominis 0.00# u Galeriji VN i Nominis 0.123# u galeriji Kluba Kocka u Splitu. Izlaže i na više skupnih izložbi u Hrvatskoj i inozemstvu, od kojih su neke: “An Archive, a Body, an Album, and a Story” u Galeriji Exhibit Eschenbachgasse u Beču, “Koštac/grappling” na festivalu improspections u MSU Zagreb, i “7 lica grada” u Galeriji Kortil u Rijeci.

Marko Gutić Mižimakov (1992.) bavi se izvedbom, animacijom i tekstom. Zanima se za načine oblikovanja osjetilnih materijala putem intimnih, suradničkih i društvenih procesa. Koristeći se predlošcima iz kvir znanstvene fantastike, u svojim radovima koreografira tijela, te digitalne i opipljive objekte, u strukture ne-orijentabilnih oblika izlaganja. Svoje izvedbe vidi kao spekulativne tehnologije uzajamne preobrazbe. Od svibnja 2022 do rujna 2023 dio je centra za umjetnička istraživanja a.pass Advanced Performance and Scenography Studies u Briselu, a trenutno radi kao vanjski suradnik za transmedijske umjetnosti pri Paris Collage of Art.


Umjetnica: nominis
Naslov rezidencije: drangulije
Kustosi: Antonela Solenički, Petar Vranjković
Mentor rezidencije: Marko Gutić Mižimakov
Producentica: Tea Matanović
Voditeljica GMK: Maja Pavlinić
Dizajnerica vizuala: Sara Pavleković Preis
Produkcija: Generator multidisciplinarnih koprodukcija (GMK)

Projekt su podržali: Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske, Grad Zagreb
Rad GMK podržavaju: Zaklada Kultura nova, INA d.d.