LOGO-NATURA
Auto-mimeza posthumanizirane Prirode /Operator/snimatelj, digitalni animator: ŠTOKELJ ILI BAUDRILLARDOV SVIJET KOJI SAMOG SEBE AUTOMATSKI ZAPISUJE
period turneje: l997 – l999
predgovor: Branko Cerovac:
Nedavnu izložbu W.W.ANGER-a (HEADQUARTER/IMPORT-EXPORT-FREIZEIT) pratio je predgovor Billa Grawena s kunsthistorijski kodiranim naslovom:NIJE TO DORUČAK NA TRAVI.Kad bih o projektu BOJANA ŠTOKELJA trebao pisati u dijalogu s Grawenovim naslovom,vlastiti bih tekst naslovio simulacijom pitanja-komentara: NIJE LI?
Sukladno mojoj vizuri i interpretaciji “prirodnog” podrijetla Štokeljevih titanskih LOGO-a i OMINA (od omen u religioznom čitanju KNJIGE PRIRODE !) Boš-ovo artističko svjedočenje o intendiranom fenomenu “iza” odnosno &”ispod” ili “nad” svim fenomenima Fraktalne Fysis (Natura naturans/Natura naturata!) subvertira već otrcano uobičajenu,ravnodušnu, dakle do postmodernističke ideokracije etabliranu predrasudu o primatu slike nad bitkom (Virilio/Grawen) te o LOGO-u (marki,natpisu) kao nečemu što kontaminira i degradira pretpostavljene divlje krajolike slobode na puke nositelje IMAGE-a,bez ikakve medijacije ili dovođenja do fundamentalne trans-estetske razine sumnje u Prvobitnu Razliku i rušenja ontološkog statusa “rascjepa” između zacrtane “prve” i “druge” prirode ; između sublimnog LOGOS-a tobožnje Prirode,apstrahirane od Heraklita,Pitagore, “čovjeka”, povijesti,kulture,industrije,turizma,od Marxa/Gatesa/Žižeka/Strehovca (dakle,od svekolike TEHNOKULTURE) … i “s druge strane” – LOGO-a multinacionalki,stranaka,ideologija i pokreta – kao nečeg navodno artificijelnog ,u smislu ekstremnog otpadništva od pretpostavljene “biti prirode”, umjetnički izražene biserima PEJZAŽA kao slikarskog,fotografskog ili čak filmskog ŽANRA.
ŠTOKELJ vrši artističku agresiju na takvo konceptualno razlikovanje Prirode od Povijesti, forme i logike LOGO-a od forme i logike naturalističko-metafizičke SIGNATURA RERUM. Kibernetički umjetnik razotkriva iza svega isti korijen, izvor, prvi uzrok i program koji jednako važi i za Marxove nepostojeće djevičanske koraljne otoke i za NATO-ve nevidljive avione. Naime,Fraktalna Geometrija Prirode (Krajolika) razara iluziju mehaničkog spoja/montaže dviju tobože nepremostivo izdiferenciranih krajnosti našeg globalnog Krajolika (Priroda/Civilizacija);-a to je matrix što generira sliku stvari koja prijeti slomom i naivnoj prirodoljubivoj/filantropskoj ekološkoj svijesti zadnjih trzaja ovog milenija. (Usp.film MATRIX,l999 i njegov tip cyber-romantike i posthumanizma)
Was ist Kunst? Što je uopće Priroda i gdje su Joj granice, rubovi? Logo “Coca-Cole” suši se spržen Štokeljevim digitalnim suncem, sveden na pretpotopni fosilizirani kostur, golem poput planinskog lanca. Od čega je krepao taj planetarni dinosaur, recimo,godine 2999? Dakle,ne radi se o simulaciji komercijalne reklamno-dizajnerske označiteljske igre s jeftinim ciljem nasilnog osvajanja označenog krajolika želje (slobode ?) kao hegelovskog samootuđenog alien-a. Ideje,koji se iz drugobitka nije k sebi vratio kao Pojam već kao degradiran na slijepi image (kao u IMPORT-EXPORT-FREIZEIT W.W.Angera,po Billu Grawenu /vidi Predgovor u katalogu Gal.M.Kraljević,Zgb, l6.2.-9.3.l999./). Štokeljev digitalni restoran nudi nešto drugo: uvid u genezu i evoluciju bitka-kao-slike u isti mah opis, topologiju, animirano kretanje cyber krajolika – generiranog, ponavljam,na temelju samih prirodnih transcendentalnih uvjeta morfogeneze Prirode-kao-Pejzaža.Animirane digitalne slike našeg PUTNIKA OKO SVIJETA nisu ni grafike ni slike ni skulpture niti foto/video radovi,ali svi principi pejzaža kao samostalnog žanra u njima su zastupljeni i elaborirani, kao i samoprikaz autohtone Prirode, nedirnute ljudskom rukom. Samo nogom objektivnogsvjetskog putnika, sličnog prvim ljudskim šetačima po prašini Mjesečevih kratera iz apolonijske misije s kraja 6O-ih.
FRAKTALNA GEOMETRIJA PRIRODE je pritom samo slučajno i sekundarno zarobljena u računalu – kao strojnoj protezi tehnike prirode za koju je svaki pejzaž tehno krajolik. Računalo funkcionira kao generator prirode novopostalog svijeta GLOBALIZACIJE. To JESTE novopostali DORUČAK NA McDONALD,s TRAVI.
Branko Cerovac l999 (Ibid.:B.Cerovac:LOGOS, LOGO,s AND CORAL ISLANDs, l998 – pred.u katal.izložbe u Bežigrajskoj gal., Ljubljana, l999. ALIEN,s FIRST DAY/NATO – tekst predavanja na 5. Međunarodnom festivalu računalnih umjetnosti – Maribor u kat. i na CD ROM-u Festivala, MKC Maribor, l999. BORDERBREAKERS, tekst predavanja na Međunarodnom simpoziju S KOJU STRANU GRANICE, objavljen u Zborniku simpozija;Otvoreno sveučilište Novigrad-Cittanova / Nar.sveučuilište Poreč, l997.)