EMANUEL MATHIAS – O ODABIRU PRIMJERENE DISTANCE

Emanuel Mathias pozvan je kao dio tima primatologa i etnologa koji se bave navikama primata i njihovom interakcijom s ljudima. Istraživanje primata i umjetnički projekt direktno se isprepliću jer se u oba slučaja čin promatranja uzima kao ključna metoda istraživanja.Višekanalna instalacija otkriva niz različitih promatračkih pozicija (primatolozi, etnolozi, majmuni, snimatelji, lokalno stanovništvo, umjetnik) koje su u konstantnoj međusobnoj interakciji. U tom smislu film osvještava mnogostruka gledišta koja paralelno supostoje u okviru terenskog istraživanja.

Promatranjem onih koji promatraju, sami istraživači postali su predmet istraživanja, pri čemu se otvorilo pitanje do koje mjere je moguće učiniti vidljivim složeni istraživački proces na terenu korištenjem umjetničkih alata. Glavna teza rada je da se u filmskoj reprodukciji promatrane situacije pojavljuje novi oblik percepcije koji upotrebljava sinkronizirani, simultani prikaz različitih perspektiva na isti događaj, novi oblik koji poništava hijerarhijski odnos između promatrača i predmeta promatranja. Cilj rada je usmjeriti pozornost na u pravilu nevidljivog promatrača (istraživača), kao i na onoga koji promatra tog promatrača (umjetnika), i to kroz proučavanje i prisvajanje znanstvenih metoda poput onih koje se koriste za proučavanje modela ponašanja u divljini (priroda, džungla), ali i kroz istraživanje osobnih arhiva primatologa.

Emanuel Mathias je završio Akademiju vizualnih umjetnosti u Leipzigu. Sudjelovao je na umjetničkoj rezidenciji Yogjakarta u Indoneziji (2014/2015.) te na umjetničkoj rezidenciji u Bauhaus Dessau (2013.). Recentno je izlagao na izložbi Art, Freedom and Lebensfreude u C/O BerlinBerlin (2025.), na izložbi Memories Compounded (s Ivetom Vaivode) u Goethe Institutu u Mexico City-u (2015.) te na izložbi Kino und der kinematographische Blick u Kunsthalle Memmingen (2013.)

Projekt je realiziran u partnerstvu ETNOFILm festivala, udruge FARO 11 (ciklus izložbi “Nevjerni Toma”) i Galerije Miroslav Kraljević.

Projekt financijski podržava Gradski ured za obrazovanje, kulturu i sport.