Helen Anna Flanagan: GOZBA

Otvorenje izložbe: 1.12.2023. u 18:30 sati
Trajanje izložbe: 1.12. – 18.12.2023.

Radno vrijeme galerije > uto-pet: 14 – 20 sati / sub: 10 – 15 sati

U kultnom filmu „Veliko žderanje” (r: Marco Ferreri, 1973.) skupina buržuja povlači se u luksuznu vilu s misijom da zajedno skončaju, upravo od — prežderavanja. Adaptirajući Ferrerijev satiričan pristup konzumerizmu i dekadenciji suvremenom kontekstu, a oslanjajući se pritom na njegove raskošne prikaze obilja, umjetnica Helen Anna Flannagan u Galeriji Miroslav Kraljević upriličit će stiliziran, podjednako upečatljiv (i nimalo morbidan!) — banket.

still iz filma „Geste tvari”

Okosnicu izložbe čini rad „Geste tvari” (2020.), apsurdna filmska meditacija o prekomjernoj potrošnji. No, nasuprot Ferrerijevim dobrostojećim izjelicama, Flanaganini su likovi ekscentrični melankolici — preopterećena konobarica, amaterski gastro kritičar, poetična gurmanka i promućurna vračara — koje zatječemo dok se u gluho doba noći u otužnom restoranu brze hrane goste „najbezličnijim, najgnjecavijim i najmasnijim jelima na jelovniku”. Ekspresivne kadrove njihova žvakanja, gutanja, mljackanja i srkanja prate zvučne crtice o proturječjima povezanima sa suvremenom kulturom prehrane. Ona sežu od prekomjernog prejedanja i ekstremnih dijeta, preko elitističkog svijeta fine dininga i populističkih koncepata poput „jedi koliko možeš”, pa sve do nesrazmjera između očekivane servilnosti i pretežno loših uvjeta rada u ugostiteljstvu. 

still iz filma „Geste tvari”

Tematske kontradikcije s filmske se slike proširuju i u galerijski prostor — on je istovremeno bogataška blagovaonica opremljena golemom jestivom skulpturom torte izloženom na estetiziranoj replici Ferrerijevog ikoničkog blagovaonskog stola, kao i kvartovska kebabdžinica u čijoj su ponudi isključivo kričavo ružičaste ražanj-skulpture kebaba. Kebab pritom funkcionira i kao opredmećenje popularne fraze „ti si ono što jedeš” i kao metafora gomilanja, prekomjernosti, bespotrebnog rasta karakterističnog za kapitalizam.

Apsurdna i visceralana, „Gozba” Helen Anne Flanagan navodi nas da kontekstualiziramo individualne granice tijela i kapacitete užitka, kao i da proizvodnju i potrošnju potrebnu za dostojan život promislimo u granicama održivosti.

still iz filma „Geste tvari”

Helen Anna Flanagan (rođena u Birminghamu, UK) umjetnica je koja radi u području videa, performansa i instalacije. U svom se radu bavi istraživanjem društvenih struktura i političkog podteksta svakodnevnog života, fokusirajući se pritom na afekte, rad i tijelo. Njezine samostalne izložbe održane su, među ostalim, u institucijama i galerijama kao što su CENTRALE | lab, IKOB Museum of Contemporary Art, Atelier Arthur Rogiers, Openspace, V2_ Lab for Unstable Media ili bb15. Njezini su radovi bili dio skupnih izložbi u prostorima poput Museum M, Focal Point Gallery, WIELS Centre for Contemporary Art, Aspex Gallery, Kunsthal Gent, Netwerk Aalst, IMAI – inter media art institute, M HKA, CAMPO Victoria, MOMA Odessa i dr. Njezini su filmovi prikazani na brojnim festivalima poput International Film Festival Rotterdam (NL), Aesthetica Film Festival (UK), Sharjah Film Platform (AE), Lo Schermo Dell’arte Film Festival (IT), Proyector Plataforma de Videoarte (SP), Go Short International Film Festival (NL), November Film Festival (UK) i drugi. Nagrađena je brojnim nagradama poput IKOB Feminist Art Prize (2019) i. VISIO Young Talent Acquisition Prize (2020), Art Contest Brussels (2021) i dr.


Kustosica izložbe: Barbara Gregov
Organizacija: Maja Pavlinić // GMK
Tehnička podrška: Marin Kovačević, Jasna Givens
Dizajn: Josip Knežević


Projekt podržava: Ministarstvo kulture i medija RH, Gradski ured za kulturu Grada Zagreba, Mondriaan Funds