Matija Debeljuh: Y

Ovogodišnji natječaj ˝Tvornica˝, iz kojeg je proizašao rad ˝Y˝ umjetnika Matije Debeljuha, bio je posvećen temi turizma kao jednoj od tematskih odrednica galerijskog programa ove i sljedeće godine. Iako se kroz djelatnosti povezane uz turizam ostvaruje gotovo trećina godišnjeg BDP-a države (a od njega preživljava i mnogo stanovnika zemlje), politički i zakonski okvir prostorne i društvene produkcije uvelike počiva na ad hoc odlukama usmjerenim rješavanju problema pojedinaca, često popraćenih sumnjivim poslovnim i političkim dogovorima sklopljenim na uštrb lokalnog stanovništva. Komodifikacija u svrhu turističke potrošnje postaje vidljivija sa sve većim priljevom stranog kapitala, a rast i ovisnost o turizmu utječe na svakodnevicu građana zemlje.

Unutar spektra ključnih problema vezanih uz turizam i turistifikaciju, zaintrigirao nas je prijedlog Matije Debeljuha koji se želio posvetiti temi seks/swing turizma u Istri, regiji koja je u Europi prepoznata među swing i nudističkim krugovima. Ova grana turizma u Istri, koja je cvala u vrijeme Jugoslavije, sada se svela par klubova i plaža za koje se više država ne brine i u rukama su privatnih osoba. Seks turizam promatramo kao jednu od ponuda unutar turizma, a unutar njega se smjestilo swinganje kao njegova legalna grana.

U swinganju dobrovoljno sudjeluju parovi, ali i pojedinci, te razlikujemo dvije vrste swinganja, soft i hard. Soft swingerstvo ne uključuje penetraciju, osim između partnera, a hard swingerstvo podrazumijeva razmjenu partnera u kojoj je sve dopušteno. U Istru na swinganje dolaze parovi iz okolnih zemalja, s motivacijom sličnom motivaciji za bilo kakvo ˝obično˝ turističko putovanje: glavni motivi turističkog putovanja u velikom broju istraživanja su „smanjenje napetosti, intelektualno obogaćivanje, intimnost s osobom s kojom putujemo, egzotična pustolovina, upoznavanje sebe i otkrivanje vlastite osobnosti te bijeg”[1].

Matija Debeljuh temi pristupa kroz prizmu jednog swingerskog para. Družeći se s njima upoznaje lokalnu swingersku scenu: klubove i njihove vlasnike, swingerski lifestyle te percepciju istog u hrvatskom kontekstu. Njegov se rad u konačnici usmjerava na sam par, na izvedbu swingerskog identiteta između dokumenta i fikcije. Svjesno odabran muški pogled vodi nas u swingerski klub gdje voajerski pratimo seksualizirano žensko tijelo. Njena se koreografija odigrava ispred kamere/ispred njenog partnera, na taj način dodatno ispreplićući odnos umjetnika i para. Muško tijelo ostaje gotovo nevidljivo, slabašno ga prepoznajemo tek na jednom od portreta koji prate film. Izvedbu prati zvuk snimljen na jednom od partija u swing klubu i tek nekoliko kadrova kluba, prostorija u kojima možemo zamišljati seksualne igre, moguće daljnje scenarije.

Scene njenih pokreta isprekidane su dijelovima razgovora između para i umjetnika ističući njihova iskustva u swing turizmu ali i intimni pogled na vlastiti odnos prema tijelu i međusobno slobodnom dijeljenju s drugima.

Odabrani portreti centralnog ženskog lika aludiraju na vizuale koje swing partneri često kreiraju za društvene mreže u okviru kojih pronalaze druge parove, otkrivaju zajedničke fantazije i planiraju buduće susrete.

Iako je projekt Y inicijalno započeo kao istraživanje seks turizma, odnos koji umjetnik razvija s parom vodi ga prema inscenaciji swingerskog iskustva. Kreirana slika djelomično konotira prepoznatljivi pornografski pogled ali jednako tako izmiče potpunoj vizualnoj konzumaciji. Prostor galerije rekreira i simulira mjesto swingerskog susreta, poziva na prepoznavanje i preispitivanje vlastitog voajerskog užitka.

Projekt Tvornica podržalo je Ministarstvo kulture i Gradski ured za obrazovanje, kulturu i sport.

Program GMK podržava Zaklada Kultura nova.



[1] Šuran, F., (2016.), Slobodno vrijeme, putovanje i turizam: sociološki pristup, Happy, obrt za pružanje usluga i izdavačku djelatnost, str. 45.