Marcelo Brajnović: Rat za Harmagedon

RAZDRTA NEBNICA  

Brajnovićev art rat “za Harmagedon “, Burne 1972 . godine, pišući predgovor za katalog reprezentativne izložbe “Nadrealizam i hrvatska umjetnost”, Igor Zidić je napisao i slijedeće retke -o kojima ovom prigodom možemo, s odgovarajućom povijesnom distancom, iznova razmisliti : “ … Napokon, oko godine 1960. zahvaljujući objektima Marčela Brajnovića i Miroslava Šuteja i skulpturama Ivana Kožarića i Vanje Radauša, iz duha je nadrealizma izraslo i tijelo, a pritajeni su se i prikriveni sni mogli jednom opipati. Stvari su -objekti, predmeti, skulpture – izvršni organi nadrealističke pobune, nadrealističkoga Erosa; našem su nadrealizmu konačno narasli zubi …” (istaknuo: Cerovac, 2000. godine). Autor citiranih redaka o “zubatom” nadrealizmu u Hrvata jedva da je mogao naslutiti da će Marčelu Brajnoviću, osebujnom umjetniku i “veleposlaniku Kraljevstva Božjeg” s proročkim nadimkom Ilijah, potkraj drugog milenija narasti novi artistički zubi, oštriji i opasniji od prijašnjih, vezanih za tradiciju europskog nadrealizma. Sa zastrašujuće radikalnim profetsko – umjetničkim gardom i patosom Brajnović se kao Ilijah odvažio koncipirati i izgraditi vlastiti, u globalnim razmjerima jedinstveni, Gesamtkunstwerk pod općim nazivom izložbe-projekta CORPUS DELICTI ANGLO – AMERICAE (1999 ). Suočivši se u Puli s monumentalnom postavom te izložbe (Galerija “Diana”, 1999.) zapanjeni tim Galerije O. K. riječkog MMC – a Palach nije imao mira dok je 2000. nije prenio i pokazao u svom prostoru. Izložba u Galeriji Miroslav Kraljević, pod Brajnovićevim radnim naslovom RAT ZA HARMAGEDON, umjetniku znači slijedeći korak u razvoju work – in – progress projekta CORPUS DELICTI. Svi eksponati, uključujući i veliki perforirani ostatak američke “leteće tvrđave” , plastički su i simbolički reinterpretirani upravo za postavu u toj zagrebačkoj galeriji. Te neobične “ready – made” relikvije, uokvirene u artistički oblikovane anti – relikvijare, umetnute su u religijski i ideološki neutralni galerijski prostor. Ergo, sve bi kontraverze glede likovne i tekstualne prakse umjetnika trebalo razmatrati u prvom redu kao začudan i intrigantan, ali estetski potpuno legitiman i relevantno artikuliran postupak suvremenog autora – zadržimo li se, naravno, na području estetike, povijesti umjetnosti i likovne kritike. Autor je očevidno solidno upućen u raspoloživi repertoar danih modernističkih i post-modernističkih idioma i praksi, ali ipak se samo izvanjski i aspektualno može komparirati s “retroavantgardističkim” i simulacionističkim praksama tipa IRWIN, NOVI KOLEKTIVIZAM ( u sklopu NSK – države u vremenu ), te s nizom postkonceptualista iz “postkomunističkih” zemalja. A ni u “ kasnokapitalističkim” zemljama Zapada nema ničeg analognog Brajnovi- ćevu ( “JAHAVAHOVU” ? ) Kraljevstvu Božjem, sazdanom od trupla golemog ratnog zrakoplova iz II . svjetskog rata i od nađene i sačuvane pilotske opreme, bremenite vojnom heraldikom i tekstualnim podacima, s kodiranim logotipom i “uputstvima za upotrebu” . To životno djelo, pravi Opus jednog umjetnika na kraju biblijskog “vremena”, u svakom slučaju treba vidjeti.

Čitamo iz majstorovih zapisa što je “iz razderane nebnice” palo pred dječaka Marčela: 11. 11. 1944. godine na povratku iz Njemačke američka leteća tvrđava SUPERFORTRESS B – 29, gubeći visinu, prisilno se spustila na jednu njivu u Karojbi kraj Rovinjskog Sela … Čudom, kao pokrov jedne poljske kućice ostao je do današnjih dana sačuvan dio trupa, zadnjeg bočnog desnog dijela u dužini od 4 x 2 metra, da bi od 31. O3. 1997. godine bio izložen u Veleposlanstvu Kraljevstva Božjeg na Golom Brdu u Rovinjskom Selu .

A samo fragmenti tog nalaza i njegove art elaboracije izloženi su u sklopu postave “Rata za Harmagedon”.

Branko Cerovac , 4 . 12 . 2000.

Poštovani gospodine Franceschi,

Zatečen sam Vašim zahtjevom da tekst skratim sa pet na samo dvije kartice. Mislite da je moguće napisati tekst na dva papirića i njime spasiti svijet? RAT ZA HARMAGEDON KROZ RAZDERANU NEBNICU KRALJA NABUKODONOZORA najavljivan je tisućama godina. Da bi “kraljevi cijelog svijeta” zagospodarili nad HARMAGEDONOM, utrošili su silna bogatstva i upotrijebili sva moguća lukavstva, javne i tajne Samite, taktike i pritiske, ucjene, podmićivanja i podvale, ratove, zbjegove i pohode, potrese, poplave, požare. Da, zauzeli su brdo za sakupljanje trupa, čvorište puteva koji vode od Boga ka ljudima, kraljevski put – MEDIJE, Božanskim promislom nazvanim: HARMAGEDON!

Kako da opišem na dvije kartice NEBNICU KRALJA NABUKODONOZORA – ANGLO – AMERIKE sa malo riječi? Nebnicu, koju je kralj Sjevera Anglo – Amerika, najprije razapeo pred Vatikanom tokom II svjetskog rata da bi od tada tu nebnicu proširio na cijeli svijet, da je tu NEBNICU, Božanska Providnost poćela derati 7.7.2000. da bi kroz njenu razderotinu ozračio čelo svom Veleposlaniku Marčeli Brajnovići – Ilijahu, da mu postane tvrdo kao dijamant nasuprot njima, kao onda čelo proroku Ezekielu!

Kako objasniti, bez potpore Biblijskih citata, da je Pravda Božja spora ali brža od Letećih Tvrđava, nadzvučnih aviona, raketa, sonda, nosaća aviona. Razornija od eksploziva, atomskih bombi, a otrovnija od bojnih otrova! Previše je ljudi u opasnosti. Dršćem i vrištim! Kako objasniti oholim Europljanima, na čelu sa Predsjednikom Francuske da je Anglo – Amerika prisutna u Europi zato što ju je Jahavah podigao i doveo da Europu oplijeni, opljačka i ponizi njene pozlaćene drvene bogove i božice. Kao što je onda dao Nabukodonozoru i njegovoj vojsci cijeli Egipat da ga pljačka i razbije njegove bogove za plaću što je razorio Tir! Sve to bi trebalo biblijski dokazati! Tko će vjerovati golom Veleposlaniku M. Brajnoviću – Ilijahu, kada govori: Pokorite se Kralju Sjevera Anglo- Americi jer se time pokoravate volji Božjoj?

Kako objasniti Hrvatima da je Hrvatska kraljevina od 1995. A da se hrvatski kralj zove Mihael i da drma nad Hrvatskim Narodom i nad cijelim svijetom s Nebesa, a da je njegov namjesnik na zemlji Marčelo Brajnović – Ilijah? 1995. Hrvatski Kralj Mihael je kroz svog Veleposlanika tražio “jedan sat’ na radio-televiziji kako bi pozdravio svoje glasaće, koji su u velikoj većini glasovali za njega. Predsjednik Tuđman se oglušio o zahtjev legitimno izabranog Kralja, uvjeren da će bogovi drvenjaci učvrstiti njegovu vlast. Gospodin Stjepan Mesić je krenuo njegovim stopama u uvjerenju da će vladati u Kraljevini Hrvatskoj pijući crnu kavu s građanima. Kako objasniti da postojanje hrvatske države pretpostavlja propast Anglo-Amerike? Dršćem, vrištim i lepećem krilima u krletki, tiho se molim: Učini Bože vidljivom svoju Kraljevinu!

Poštovani gospodine Franceschi!  Životi milijarda ljudi su u pitanju! Anglo – Amerika ide hrvatskim stopama. Ni Ona ne želi priznati da je narod izabrao sa 100.000.000 glasova hrvatskog Kralja Mihaela da nad njima vlada s Nebesa, a da je vidljivi dio vlasti utvrdio u osobi M. Brajnovića – Ilijaha svog vjernog Veleposlanika na zemlji, koji drma svijetom s Golog Brda u Rovinjskom Selu!  Kako objasniti na dva papirića jedinoj svjetskoj sili da snaga pravednog Suda ne leži u snazi Letećih Tvrđava niti se može poduprijeti članicama NATO saveza. Svrha ove izložbe je samo jedna: Zorno pokazati Anglo – Americi da sudom kojim sudi ratnim zločincima namnoženim u bezbroj na tlu bivše Jugoslavije i Ruande, osuđuje samu sebe! Bog se sjetio ratnih zločina izvršenih tokom II svjetskog brata. Bombardirajući njemačke gradove, Pulu i Zadar Letećim Tvrđavama, Anglo-Amerika je vršila čiste ratne zločine, po vlastitim mjerilima! Orkestrom članice NATO saveza, kojim se upire prstom u zločine na Balkanu, osuđuje se sam Bog koji je kroz Izrael sterminirao brojne narode u Obećanoj Zemlji, a naročito žele osuditi Boga što će u ratu za Harmagedon morati učiniti isto, sa iskvarenim, nepokornim i oholim narodima koji poznaju samo svoje pravo. Nemoćan i umoran dršćem i šapćem: Neka se ulicama Anglo-Američkih gradova valja rijeka, crna kao katran i bijela kao snijeg, po tvojoj odluci hrvatski Kralju Mihaele!   S pozdravom: Abrek! Na Koljena!   Veleposlanstvo Kraljevstva Božjeg Golo Brdo, Rovinjsko Selo Kraljevina Hrvatska, 21.12.2000.  

 Veleposlanik:    M. Brajnović – Ilijah

 MARČELO BRAJNOVIĆ rođen je u Rovinjskom Selu 22 . lipnja 1934. godine .  Školu primijenjene umjetnosti završio je u Zagrebu. Njegova umjetnička djelatnost počinje 1953. godine, uz osnivanje Umjetničke kolonije u Rovinju i sudjelovanje na izložbi Grupe Val di Bora u Puli. Živio je i radio u Rovinjskom Selu , Zagrebu , Milanu i Parizu . Stanuje i stvara u Rovinjskom Selu u vlastitoj art re- zidenciji na Golom Brdu. Brajnovićeva umjetnička karijera imala je petnaestogodišnju pauzu za vrijeme njegovog aktivnog sudjelovanja u radu Jehovinih svjedoka.  Usprkos sudjelovanju na brojnim izložbama u inozemstvu, zastupljenosti u stalnim postavama brojnih galerija, nacionalnih i privatnih kolekcija diljem svijeta te zlatnim medaljama i prvim nagradama na međunarodnim izložbama o umjetničkom djelu Marčela Brajnovića u nas se premalo govori, na što su 70-ih s pravom ukazivali I. Zidić, te V. Bužančić, a od 1999. i B. Cerovac.       

SAMOSTALNE IZLOŽBE:</strong>  1960 Rovinj / 1961 Rovinjsko Selo / 1962 Zagreb / 1966 Zagreb / 1968 RHO, Milano / 1971 Trezzano sul Naviglio, Vimercate, Sesto San Giovanni, Monza, Reggio Emilia / 1972 Milano, Bologna, Finale Emilia / 1973 Sesto San Giovanni, Pula, Rovinj, Pariz / 1974 Buzet, Lukovdol, Zagreb / 1975 Geneve, Domodossola / 1976 Rovinj, Novara / 1977 Berlin / 1999 Pula, Rijeka / 2000 Zagreb       SKUPNE IZLOŽBE:</strong>   1953 – Pula, Grupa Val di Bora / Val di Bora Art Group 1963 – Split, izložba ULUH-a / exhibition of ULUH 1964 – Rijeka, Salon mladih / Youth Salon – Rovinj, Annale 1965 – Rovinj, Umjetnička kolonija / Art Colony – Novi Sad, Suvremena jugoslavenska umjetnost / Contemporary Art of Yugoslavia 1966 – Ljubljana, Izložba hrvatskih slikara / Painters from Croatia 1967 – Kragujevac, Ars Histriae – Tuzla, Izložba portreta / Portrait exhibition – Beograd, Suvremena jugoslavenska umjetnost / Contemporary Art of Yugoslavia 1968 – Milano, Il Cannochiale – Zagreb, Nadrealizam i fantastika / Surrealism and Fantasy – Rovinj 1969 – Trst, Fantastične vizije / Imaginary Visions – Torino – Piran, Ars Histriae – Koper, Ars Histriae – Santia, Izložba suvremene umjetnosti / Contemporary Art Exhibition 1970 – Sesto San Giovanni, Realnost i mašta / Reality and Imagination – Philadelphia, Evropski umjetnici / Artists from Europa – Milano – Munchen – Rovinj, Annale Battana d’oro 1972 – Zagreb, Nadrealizam u hrvatskom slikarstvu / Surrealisam and the Croatian Painting – Bergamo, Izložba suvremene umjetnosti / Contemporary Art Exhibition 1973 – Poreč, Annale 1977 – Torino

NAGRADE:

1966 – Rovinj, Prva nagrada za slikarstvo / Grand Prix for Painting 1967 – Milano, Zlatna medalja / Gold Medal 1969 – Pistoia, Nagrada grada / Grand Prix of Pistoia 1970 – Rovinj, Prva nagrada za slikarstvo / Grand Prix for Painting 1971 – Varrena, Prva nagrada / Grand Prix – Rovinj, Grisia, Prva nagrada / Grand Prix 1977 – Torino, Piemonte, Prva nagrada / Grand Prix