Predstavljanje umjetničke knjižice Glorije Lizde “Progutala sam svoj san” uz predavanje dr.sc. Nataše Polgar 

U utorak 06/05/2025, u 20:00 h, u Booksi će se održati predstavljanje umjetničke istraživačke knjižice Glorije Lizde „Progutala sam svoj san” nastale u suradnji sa Galerijom Miroslav Kraljević te predavanje dr.sc. Nataše Polgar.

Umjetnička istraživačka knjižica “Progutala sam svoj san” reinterpretacija je arhiva pronađenih istražujući povijest prikaza histerije (grč. ὑστέρα: maternica); psihijatrijskog poremećaja kojeg, kako se smatralo, uzrokuje lutajuća, nemirna maternica, a koji je svoju popularnost dosegnuo krajem 19. stoljeća. Istražujući fotografske arhive psihijatrijskih ustanova Lizde isprepliće fragmente fotografija, knjiga i ilustracija preslagujući tako povijest prikaza ženskog ludila kao i ženskog tijela portretiranog na razmeđu zbilje i fikcije, dokumenta i inscenacije.

U sklopu predstavljanja knjižice Lizde će održati kratko predavanje o samom procesu rada, uz Petra Vranjkovića, kourednika i grafičkog dizajnera knjižice koji će se osvrnuti i na sam dizajn. Večer će upotpuniti i predavanje Ima li ludilo rod? Femina narrans u Stenjevcu dr.sc. Nataše Polgar s Instituta za etnologiju i folkloristiku koja se u svom znanstvenom radu bavi srodnim temama, između ostalog istraživanjem zapisnika sa suđenja vješticama i medicinskim kartonima pacijenata prve psihijatrijske institucije u Hrvatskoj, Zavoda za umobolne Stenjevec.

Publikacija će biti besplatna za preuzeti u prostorima Bookse 06/05/2025 te nakon toga u prostorima GMK, Ulica Pavla Šubića 29 .

Ima li ludilo rod? Femina narrans u Stenjevcu 

U izlaganju ću se osvrnuti na ono što se u najavi naziva “knjižicom” Glorije Lizde, a što je zapravo jedan od impresivnih rezultata njezina rada koje spaja umjetničku ideju i poriv da se ne samo vizualno re-kreira nego i kritički preispita konstrukcije “ženskoga” ludila, tehnički savršenu izvedbu crno-bijelih fotografija koje su istodobno osobni i kolektivni (auto)portreti, s nevjerojatno temeljitim znanstvenim istraživanjem koje obuhvaća i arhivsku građu, druge znanstvene radove te bogat vizualni materijal koji je direktno ili indirektno naslonjen na prikaze i predodžbe o ženskom tijelu i “psihičkoj” bolesti. Upravo su izložba te prateća “knjižica” povod da se osvrnem i na vlastito istraživanje arhivske građe iz Kraljevskog zemaljskog zavoda za umobolne “Stenjevec”, današnje Klinike za psihijatriju Vrapče, i to iz razdoblja od njegova osnutka 1879. do prvih desetljeća 20. stoljeća, koja nam pokazuje razloge hospitalizacije žena (u odnosu na muške pacijente), rodnu distribuciju dijagnoza, status pacijentica u psihijatrijskom diskursu, ali nam u fragmentima donosi i glasove hospitaliziranih žena i njihove životne priče. Ti nam glasovi, kao i medicinski kartoni u kojima su zapisani, otvaraju niz pitanja, od toga tko ima pravo na pripovijedanje, na vlastiti glas unutar psihijatrijskog diskursa a time i subjektivitet, postoji li doista jezik ludila, jesu li psihičke bolesti društvena konstrukcija ili društveni produkt do toga kakvu rod ima ulogu u tome. (dr.sc. Nataše Polgar) 


Glorija Lizde (1991., Split) završila je preddiplomski studij filma i videa pri Umjetničkoj akademiji u Splitu te diplomski studij fotografije pri Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu. U svom fotografskom radu istražuje teme obiteljskih odnosa, naslijeđa i sjećanja koristeći dokumentarnu i insceniranu fotografiju. Ostvarila je nekoliko samostalnih izložbi te sudjelovala na brojnim skupnim izložbama u Hrvatskoj i inozemstvu od kojih izdvaja O21 OSTRALE Biennale, She Who Starts the Song (17th Gjon Mili International Exhibition of Photography and Moving Image), Familiar Fantoms (Residency Unlimited New York), Of This World – Envisioning Alternative Cartographies (Robert Capa Contemporary Photography Center), Being/Seeing (QUAD Gallery), Athens Photo (Benaki Museum), In-between (The Bridge and Tunnel Gallery – New York), Rasvijetljena soba – ženska fotografska praksa u Hrvatskoj, 57. Zagrebački salon itd. Radovi joj se nalaze u zbirkama Muzeja za umjetnost i obrt te Kiyosato Museum of Photographic Arts u Japanu. Nominirana je za World Press Photo Joop Swart Masterclass 2020 te je jedna od izabranih fotografkinja u međunarodnom programu za nadolazeće umjetnike Parallel – European Photo Based Platform 2018. i 2021. g. Dobitnica je stipendije i rezidencije Dr. Éva Kahán Foundation za 2022. godinu. te dobitnica Nagrade Radoslav Putar 2022. za najboljeg mladog likovnog umjetnika/umjetnicu.


Nataša Polgar viša je znanstvena suradnica u Institutu za etnologiju i folkloristiku u Zagrebu. Diplomirala je komparativnu književnost i francuski jezik i književnost na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, gdje je i doktorirala. Prije zaposlenja u Institutu za etnologiju i folkloristiku radila je u Zarezu, dvotjedniku za društvena i kulturna pitanja te kao urednica u Golden marketingu gdje je uredila brojna izdanja iz područja humanističkih i društvenih znanosti. Njezin znanstveni interes seže od hagiografije kao (auto)biografskog žanra do “rubnih žanrova” poput naracija iz zapisnika sa suđenja vješticama te naracijama iz medicinskih kartona pacijenata Stenjevca. Zanimaju je kulturalne konstrukcije i reprezentacije ludila, čudovišnoga, narativno kodiranje “teških” emocija poput straha, tjeskobe te njihove refleksije u različitim žanrovima usmene i pisane književnosti. Objavljuje u domaćim i inozemnim časopisima, a 2021. objavila je knjigu Vještica na kauču. Psihoanalitički ogledi o suđenjima vješticama u Hrvatskoj. 


Petar Vranjković (1997.) je transmedijski umjetnik i istraživač koji se u svom radu koristi predmetima iz različitih arhiva, kao i fotografijom, videom, grafikom i dizajnom. Magistar je pri Odsjeku za animirani film i nove medije Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu. Posebno se zanima za oblikovanje sjećanja i pričanje priča putem umjetničkih narativa. Jedna od središnjih tema njegovog rada tako je intimna povijest pojedinca, koja je uvijek interpretacija baštine, tradicije i kulture određene zajednice u vremenu i prostoru. Živi i radi u Zagrebu i Barceloni.


Kustosi programa: Antonela Solenički i Petar Vranjković
Urednici: Glorija Lizde i Petar Vranjković
Dramaturginja: Tea Matanović
Produkcija: Generator multidisciplinarnih koprodukcija (GMK)

Promocija publikacije je ostvarena u suradnji sa književnim klubom Booksa. Program su podržali Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske te Grad Zagreb
. Rad GMK podržavaju Zaklada Kultura nova i INA, d.d.